Projecte Integrat d'Intel·ligència Artificial

Esteu aquí

Crèdits
6
Tipus
Obligatòria
Requisits
Aquesta assignatura no té requisits, però té capacitats prèvies
Departament
FIB
L'assignatura està organitzada en 3 parts:
(i) Gestió de projectes;
(ii) Lean innovation i design thinking;
(iii) Desenvolupament de projecte.

Després de la primera fase, els alumnes fan un exercici de creació d'entorn de gestió de projecte.
A la segona fase, s'escolten problemes que vinguin d'empresa i els alumnes fan una proposta.
A la tercera fase, després de seleccionar propostes, es treballa cap a un producte mínim viable.

Professorat

Responsable

  • Cecilio Angulo Bahon ( )
  • Ramon Sangüesa Sole ( )

Hores setmanals

Teoria
2
Problemes
2
Laboratori
0
Aprenentatge dirigit
0
Aprenentatge autònom
6

Competències

Competències Transversals

Transversals

  • CT1 [Avaluable] - Emprenedoria i innovació. Conèixer i comprendre l'organització d'una empresa i les ciències que regeixen la seva activitat; tenir capacitat per entendre les normes laborals i les relacions entre la planificació, les estratègies industrials i comercials, la qualitat i el benefici.
  • CT3 [Avaluable] - Comunicació eficaç oral i escrita. Comunicar-se de forma oral i escrita amb altres persones sobre els resultats de l'aprenentatge, de l'elaboració del pensament i de la presa de decisions; participar en debats sobre temes de la pròpia especialitat.
  • CT4 [Avaluable] - Treball en equip. Ser capaç de treballar com a membre d'un equip interdisciplinari, ja sigui com un membre més o realitzant tasques de direcció, amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles.
  • CT8 - Perspectiva de gènere. Conèixer i comprendre, des de l'àmbit de la titulació mateixa, les desigualtats per raó de sexe i gènere en la societat, i integrar les diverses necessitats i preferències per raó de sexe i gènere en el disseny de solucions i la resolució de problemes.

Bàsiques

  • CB2 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una manera professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi.
  • CB4 - Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

Competències Tècniques

Específiques

  • CE10 - Analitzar, dissenyar, construir i mantenir aplicacions de forma robusta, segura i eficient, triant el paradigma i els llenguatges de programació més adequats.
  • CE12 - Dominar els principis fonamentals i models de la computació i saber-los aplicar per a interpretar, seleccionar, valorar, modelar, i crear nous conceptes, teories, usos i desenvolupaments tecnològics relacionats amb la intel·ligència artificial.
  • CE14 - Dominar els fonaments, paradigmes i tècniques pròpies dels sistemes intel·ligents i analitzar, dissenyar i construir sistemes, serveis i aplicacions informàtiques que utilitzin aquestes tècniques en qualsevol àmbit d'aplicació, inclòs la robòtica.
  • CE15 - Adquirir, formalitzar i representar el coneixement humà en una forma computable per a la resolució de problemes mitjançant un sistema informàtic en qualsevol àmbit d'aplicació, particularment els relacionats amb aspectes de computació, percepció i actuació en ambients o entorns intel·ligents.
  • CE17 - Desenvolupar i avaluar sistemes interactius i de presentació d'informació complexa i la seva aplicació a la resolució de problemes de disseny d'interacció persona-ordinador i persona-robot.
  • CE18 - Adquirir i desenvolupar tècniques d'aprenentatge computacional i dissenyar i implementar aplicacions i sistemes que les utilitzin, incloent les dedicades a extracció automàtica d'informació i coneixement a partir de grans volums de dades.
  • CE28 - Planificar, concebre, desplegar i dirigir projectes, serveis i sistemes en l'àmbit de la intel·ligència artificial, liderant la seva puesta en marxa i la seva millora contínua i valorant el seu impacte econòmic i social.

Competències Tècniques Generals

Genèriques

  • CG1 - Concebir, redactar, organitzar, planificar i desenvolupar projectes en l'àmbit de la intel·ligència artificial.
  • CG2 - Utilitzar els coneixements fonamentals i metodologies de treball sòlides adquirits durant els estudis per adaptar-se als nous escenaris tecnològics de el futur.
  • CG3 - Definir, avaluar i seleccionar plataformes maquinari i programari per al desenvolupament i l'execució de sistemes, serveis i aplicacions informàtiques en l'àmbit de la intel·ligència artificial.
  • CG4 - Raonar, analitzant la realitat i dissenyant algoritmes i formulacions que la modelin. Identificar problemes i construir solucions algorísmiques o matemàtiques vàlides, eventualment noves, integrant el coneixement multidisciplinari necessari, valorant diferents alternatives amb esperit crític, justificant les decisions preses, interpretant i sintetitzant els resultats en el context de l'domini d'aplicació i establint generalitzacions metodològiques a partir de aplicacions concretes.
  • CG5 - Treballar en equips i projectes multidisciplinaris relacionats amb la intel·ligència artificial i la robòtica, interactuant fluidament amb enginyers/es i professionals d'altres disciplines.
  • CG6 - Identificar oportunitats per a aplicacions innovadores de la intel·ligència artificial i la robòtica en entorns tecnològics en contínua evolució.
  • CG7 - Interpretar i aplicar la legislació vigent, així com especificacions, reglaments i normes en l'àmbit de la intel·ligència artificial.
  • CG8 - Observar un exercici ètic de la professió en totes les seves facetes, aplicant criteris ètics en el disseny de sistemes, algoritmes, experiments, utilització de dades, d'acord amb els sistemes ètics recomanats pels organismes nacionals i internacionals, amb especial èmfasi en seguretat, robustesa , privacitat, transparència, traçabilitat, prevenció de biaixos (de raça, gènere, religió, territori, etc.) i respecte als drets humans.
  • CG9 - Afrontar nous reptes amb una visió àmplia de les possibilitats de la carrera professional en l'àmbit de la Intel·ligència Artificial. Desenvolupar l'activitat aplicant criteris de qualitat i millora contínua, i actuar amb rigor en el desenvolupament professional. Adaptar-se als canvis organitzatius o tecnològics. Treballar en situacions de carència d'informació i/o amb restriccions temporals i/o de recursos.

Objectius

  1. Tenir capacitat de concebre, dissenyar, desenvolupar i implantar sistemes basats en IA capaços d'extreure informació de les dades i els senyals, processar-los i generar solucions (respostes, accions, decisions, diagnòstics, prediccions) aplicables a l'entorn del problema, ja sigui físic , virtual o una combinació de tots dos.
    Competències relacionades: CE28, CG1, CG2, CG3, CT1, CT4, CB2, CE10, CE12, CE14, CE15, CE17, CE18,
  2. Tenir capacitat de seleccionar les tècniques, els mètodes i els models de la IA més adequats per a cada aspecte del problema a resoldre, i integrar-los en un únic sistema, coherent i efectiu.
    Competències relacionades: CE28, CG5, CG6, CG7, CG8, CG9, CT3, CT4, CT8, CB2, CE15, CE17, CE18,
  3. Ser capaç de gestionar un projecte complex, definir-ne l'abast, realitzar la planificació temporal (de processos i activitats) i econòmica (de recursos humans, materials i immaterials), prioritzar i re-planificar quan sigui necessari (en base a criteris de reducció del risc i d'increment del valor aportat pel resultat).
    Competències relacionades: CE28, CG1, CG4, CG6, CG7, CT3, CT8, CB2, CE10, CE14, CE17,
  4. Tenir capacitat de presentar de manera adequada els resultats del projecte, justificant les decisions preses i el valor afegit que aporta el sistema.
    Competències relacionades: CE28, CG1, CG2, CG7, CG8, CG9, CT3, CT4, CB4, CE18,

Continguts

  1. Gestió de projectes
    Després de la primera fase, els alumnes fan un exercici de creació d'entorn de gestió de projecte.
  2. Lean innovation i design thinking
    A la segona fase, s'escolten problemes que vinguin d'empresa i els alumnes fan una proposta.
  3. Desenvolupament de projecte
    A la tercera fase, després de seleccionar propostes, es treballa cap a un producte mínim viable.

Activitats

Activitat Acte avaluatiu


Gestió de projectes


Objectius: 3 4
Continguts:
Teoria
10h
Problemes
10h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
30h

Lean innovation i design thinking


Objectius: 1 3
Continguts:
Teoria
10h
Problemes
10h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
30h

Desenvolupament de projecte


Objectius: 2 4
Continguts:
Teoria
10h
Problemes
10h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
30h

Metodologia docent

METODOLOGIES DOCENTS
* Classe expositiva de continguts teòrics i pràctics
* Classe participativa, basada en la resolució de casos pràctics o exercicis o en la discussió de lectures prèviament assignades
* Treball en grup amb presència del professor/a
* Treball en grup / cooperatiu sense presència del professor/a
* Presentació de treballs per part de l'alumnat

Mètode d'avaluació

Proves orals o escrites de resposta llarga (%) 0.0-20.0
Proves de tipus test (%) 0.0-15.0
Presentacions orals (%) 20.0-40.0
Treballs escrits sobre temes proposats amb antelació(%) 0.0-30.0
Proves realitzades (%) 10.0-30.0

Bibliografia

Bàsica:

  • The Startup Owner's Manual The Step-by-Step Guide for Building a Great Company - Blank, Steve; Dorf, Bob, John Wiley & Sons, Inc., 2020. ISBN: 9781119690689

Capacitats prèvies

cap