Investigació Operativa

Esteu aquí

Crèdits
6
Tipus
Complementària d'especialitat (Computació)
Requisits
  • Prerequisit: PE
Departament
EIO
En l'entorn d'organitzacions complexes d'abast mitjà i gran en la indústria, l'administració i els negocis, els resultats de la presa de decisions que poden incidir en el seu funcionament/rendiment és de la màxima importància per als seus responsables. La Investigació Operativa és una disciplina orientada a proporcionar eines d'elaboració, d'anàlisi i de resolució eficient de models d'aquests sistemes mitjançant les quals es pot mesurar quantitativament els resultats de les decisions de la direcció de les organitzacions. Avui en dia resulta clau la integració d'aquesta classe de sistemes d'ajut a la presa de decisions dins dels diferents sistemes de informació que poden operar en les organitzacions. El curs s'inicia presentant un cas d'estudi amb el que il·lustrar aquests conceptes i continua amb l'exposició de models assentats en la Investigació Operativa i les seves tècniques de resolució eficient. Al llarg del curs els estudiants desenvoluparan i resoldran un d'aquests models adaptat a les necessitats del cas real d'una organització i s'avaluarà i discutirà la seva interacció amb els sistemes d'informació presents en ella.

Professorat

Responsable

  • Esteve Codina Sancho ( )

Altres

  • Bhumika Ashvinbhai Patel ( )
  • Joan Garcia Subirana ( )

Hores setmanals

Teoria
2
Problemes
1
Laboratori
1
Aprenentatge dirigit
0
Aprenentatge autònom
6

Competències

Competències Transversals

Treball en equip

  • G5 - Ser capaç de treballar com a membre d'un equip, ja sigui com a un membre més, ja sigui realitzant tasques de direcció, amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes d'una manera pragmàtica i amb sentit de la responsabilitat; assumir compromisos tenint en compte els recursos disponibles.
  • CT3 - Ser capaç de treballar com a membre d'un equip interdisciplinari, ja sigui com un membre més o duent a terme tasques de direcció, amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, tot assumint compromisos considerant els recursos disponibles.
  • CTR3 - Ser capaç de treballar com a membre d'un equip, ja sigui com a un membre més, ja sigui realitzant tasques de direcció, amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes d'una manera pragmàtica i amb sentit de la responsabilitat; assumir compromisos tenint en compte els recursos disponibles.

Emprenedoria i innovació

  • G1 - Conèixer i comprendre l'organització d'una empresa i les ciències que regeixen la seva activitat; capacitat de comprendre les regles laborals i les relacions entre la planificació, les estratègies industrials i comercials, la qualitat i el benefici. Desenvolupar la creativitat, l'esperit emprenedor i la tendència a la innovació.
  • CT1 - Conèixer i comprendre l'organització d'una empresa i les ciències que regeixen la seva activitat; tenir capacitat per entendre les normes laborals i les relacions entre la planificació, les estratègies industrials i comercials, la qualitat i el benefici. Conèixer i entendre els mecanismes en què es basa la recerca científica, així com els mecanismes i instruments de transferència de resultats entre els diferents agents socioeconòmics implicats en els processos d'I+D+i.
  • CTR1 - Conèixer i comprendre l'organització d'una empresa i les ciències que regeixen la seva activitat; capacitat de comprendre les regles laborals i les relacions entre la planificació, les estratègies industrials i comercials, la qualitat i el benefici. Desenvolupar la creativitat, l'esperit emprenedor i la tendència a la innovació.

Actitud adequada davant el treball

  • G8 [Avaluable] - Tenir motivació per a la realització professional i per a afrontar nous reptes, tenir una visió àmplia de les possibilitats de la carrera professional en l'àmbit de l'enginyeria en informàtica. Sentir-se motivat per la qualitat i la millora contínua, i actuar amb rigor en el desenvolupament professional. Capacitat d'adaptació als canvis organitzatius o tecnològics. Capacitat de treballar en situacions de carència d'informació i/o amb restriccions temporals i/o de recursos.
    • G8.3 - Estar motivat pel desenvolupament professional, per a afrontar nous reptes i per la millora contínua. Tenir capacitat de treball en situacions de falta d'informació.
  • CT5 - Estar motivat pel desenvolupament professional, per a afrontar nous reptes i per a la millora contínua. Tenir capacitat de treball en situacions de falta d'informació.
  • CTR5 - Tenir motivació per a la realització professional i per a afrontar nous reptes, tenir una visió àmplia de les possibilitats de la carrera professional en l'àmbit de l'enginyeria en informàtica. Sentir-se motivat per la qualitat i la millora contínua, i actuar amb rigor en el desenvolupament professional. Capacitat d'adaptació als canvis organitzatius o tecnològics. Capacitat de treballar en situacions de carència d'informació i/o amb restriccions temporals i/o de recursos.

Raonament

  • G9 - Capacitat de raonament crític, lògic i matemàtic. Capacitat de resoldre problemes en la seva àrea d'estudi. Capacitat d'abstracció: capacitat de crear i utilitzar models que reflecteixin situacions reals. Capacitat de dissenyar i realitzar experiments senzills, i analitzar-ne i interpretar-ne els resultats. Capacitat d'anàlisi, de síntesi i d'avaluació.
  • CT6 - Capacitat d'avaluar i analitzar de manera raonada i crítica sobre situacions, projectes, propostes, informes i estudis de caracter cientific-tecnic. Capacitat d'argumentar les raons que expliquen o justifiquen aquestes situacions, propostes, etc.
  • CTR6 - Capacitat de raonament crític, lògic i matemàtic. Capacitat de resoldre problemes en la seva àrea d'estudi. Capacitat d'abstracció: capacitat de crear i utilitzar models que reflecteixin situacions reals. Capacitat de dissenyar i realitzar experiments senzills, i analitzar-ne i interpretar-ne els resultats. Capacitat d'anàlisi, de síntesi i d'avaluació.

Sostenibilitat i compromís social

  • G2 - Conèixer i comprendre la complexitat dels fenòmens econòmics i socials típics de la societat del benestar. Ser capaç d'analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental.
  • CT2 - Conèixer i comprendre la complexitat dels fenòmens econòmics i socials típics de la societat del benestar; tenir capacitat per relacionar el benestar amb la globalització i la sostenibilitat; assolir habilitats per usar de forma equilibrada i compatible la tècnica, la tecnologia, l'economia i la sostenibilitat.

Tercera llengua

  • G3 - Conèixer l'idioma anglès amb un nivell adequat de forma oral i escrita, i en consonància amb les necessitats que tindran els graduats i les graduades en Enginyeria Informàtica. Capacitat de treballar en un grup multidisciplinar i en un entorn multilingüe i de comunicar, tant per escrit com de forma oral, coneixements, procediments, resultats i idees relacionats amb la professió d'enginyer tècnic en informàtica.
  • CT5 - Conèixer una tercera llengua, preferentment l'anglès, amb un nivell adequat oral i escrit i en consonància amb les necessitats que tindran els titulats i titulades.

Comunicació eficaç oral i escrita

  • G4 - Comunicar de forma oral i escrita amb altres persones coneixements, procediments, resultats i idees. Participar en debats sobre temes propis de l'activitat de l'enginyer tècnic en informàtica.

ús solvent dels recursos d'informació

  • G6 [Avaluable] - Gestionar l'adquisició, l'estructuració, l'anàlisi i la visualització de dades i d'informació de l'àmbit de l'enginyeria informàtica, i valorar de forma crítica els resultats d'aquesta gestió.
    • G6.3 - Planificar i utilitzar la informació necessària per a un treball acadèmic (per exemple, per al treball de final de grau) a partir d'una reflexió crítica sobre els recursos d'informació utilitzats. Gestionar la informació de manera competent, independent i autònoma. Avaluar la informació trobada i identificar-ne les llacunes.
  • CT4 - Gestionar l'adquisició, l'estructuració, l'anàlisi i la visualització de dades i informació de l'àmbit d'especialitat, i valorar de forma crítica els resultats d'aquesta gestió.
  • CTR4 - Gestionar l'adquisició, l'estructuració, l'anàlisi i la visualització de dades i d'informació de l'àmbit de l'enginyeria informàtica, i valorar de forma crítica els resultats d'aquesta gestió.

Aprenentatge autònom

  • G7 - Detectar carències en el coneixement propi i superar-les mitjançant la reflexió crítica i l'elecció de la millor actuació per ampliar aquest coneixement. Capacitat per a l'aprenentatge de nous mètodes i tecnologies, i versatilitat per a adaptar-se a noves situacions.

Analisis i sintesis

  • CT7 - Capacitat d'anàlisi i resolució de problemes tècnics complexos.

Sostenibilitat i compromís social

  • CTR2 - Conèixer i comprendre la complexitat dels fenòmens econòmics i socials típics de la societat del benestar. Ser capaç d'analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental.

Bàsiques

  • CB6 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits y la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contexts més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • CB7 - Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, essent incomplerta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • CB8 - Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions i els coneixements i raons darreres que les sustenten- a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • CB9 - Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran mesura autodirigida o autònoma..
  • CB1 - Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • CB2 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una manera professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi.
  • CB3 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • CB4 - Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • CB5 - Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
  • CB10 - Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Transversals

  • CT1 - Emprenedoria i innovació. Conèixer i comprendre l'organització d'una empresa i les ciències que regeixen la seva activitat; tenir capacitat per entendre les normes laborals i les relacions entre la planificació, les estratègies industrials i comercials, la qualitat i el benefici.
  • CT2 - Sostenibilitat i Compromís Social. Conèixer i comprendre la complexitat dels fenòmens econòmics i socials típics de la societat del benestar; tenir capacitat per relacionar el benestar amb la globalització i la sostenibilitat; obtenir habilitats per utilitzar de forma equilibrada i compatible la tècnica, la tecnologia, l'economia i la sostenibilitat.
  • CT3 - Comunicació eficaç oral i escrita. Comunicar-se de forma oral i escrita amb altres persones sobre els resultats de l'aprenentatge, de l'elaboració del pensament i de la presa de decisions; participar en debats sobre temes de la pròpia especialitat.
  • CT4 - Treball en equip. Ser capaç de treballar com a membre d'un equip interdisciplinari, ja sigui com un membre més o realitzant tasques de direcció, amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles.
  • CT5 - Ús solvent dels recursos d'informació. Gestionar l'adquisició, l'estructuració, l'anàlisi i la visualització de dades i informació en l'àmbit de l'especialitat i valorar de forma crítica els resultats d'aquesta gestió.
  • CT6 - Aprenentatge autònom. Detectar deficiències en el propi coneixement i superar-les mitjançant la reflexió crítica i l'elecció de la millor actuació per ampliar aquest coneixement.
  • CT7 - Tercera llengua. Conèixer una tercera llengua, preferentment l'anglès, amb un nivell adequat oral i escrit i d'acord amb les necessitats que tindran els titulats i titulades.

Perspectiva de gènere

  • CT6 - Conèixer i comprendre, des de l'àmbit de la titulació mateixa, les desigualtats per raó de sexe i gènere en la societat, i integrar les diverses necessitats i preferències per raó de sexe i gènere en el disseny de solucions i la resolució de problemes.

Competències Tècniques

Competències tècniques comunes

  • CT1 - Demostrar coneixement i comprensió de fets essencials, conceptes, principis i teories relatives a la informàtica i a les seves disciplines de referència.
  • CT2 - Utilitzar d'una manera apropiada teories, procediments i eines en el desenvolupament professional de l'enginyeria informàtica en tots els seus àmbits (especificació, disseny, implementació, desplegament -implantació- i avaluació de productes) de manera que es demostri la comprensió dels compromisos adoptats a les decisions de disseny.
  • CT3 - Demostrar coneixement i comprensió del context organitzatiu, econòmic i legal en el qual es desenvolupa la seva feina (coneixement adequat del concepte d'empresa, del marc institucional i jurídic de l'empresa, d'organització i gestió de les empreses).
  • CT4 - Demostrar coneixement i capacitat d'aplicació dels procediments algorísmics bàsics de les tecnologies informàtiques per a dissenyar solucions a problemes, analitzant la idoneïtat i la complexitat dels algorismes
  • CT5 - Analitzar, dissenyar, construir i mantenir aplicacions de forma robusta, segura i eficient, triant el paradigma i els llenguatges de programació més adequats.
  • CT6 - Demostrar coneixement i comprensió del funcionament intern d'un computador i del funcionament de les comunicacions entre ordinadors.
  • CT7 - Avaluar i seleccionar plataformes de producció hardware i software per a l'execució d'aplicacions i de serveis informàtics.
  • CT8 - Planificar, concebre, desplegar i dirigir projectes, serveis i sistemes informàtics en tots els àmbits, liderar-ne la posada en marxa, la millora contínua i valorar-ne l'impacte econòmic i social.

Competències tècniques

  • CE1 - Utilitzar amb destresa els conceptes i mètodes matemàtics subjacents els problemes de la ciència i l'enginyeria de les dades.
  • CE2 - Ser capaç de programar solucions a problemes d'enginyeria: Dissenyar solucions algorítmiques eficients a un problema computacional donat, implementar-les en forma de programari robust, estructurat i mantenible, i comprovar la validesa de la solució.
  • CE3 - Analitzar fenòmens complexos mitjançant la probabilitat i l'estadística, i plantejar models d'aquests tipus en situacions concretes. Formular i resoldre problemes d'optimització matemàtica.
  • CE4 - Utilitzar els sistemes de computació actuals, inclosos els sistemes d'alt rendiment, per al procés de grans volums de dades des del coneixement de la seva estructura, funcionament i particularitats.
  • CE5 - Dissenyar i aplicar tècniques de processat de senyal, triant entre diferents eines tecnològiques, incloses les de visió artificial, de reconeixement del llenguatge parlat i de tractament de dades multimèdia.
  • CE6 - Construir o utilitzar sistemes de processat i comprensió del llenguatge escrit, integrant-lo en altres sistemes dirigits per les dades. Dissenyar sistemes de recerca d'informació textual o hipertextual i d'anàlisi de xarxes socials.
  • CE7 - Demostrar coneixement i capacitat d'aplicació de les eines necessàries per a l'emmagatzematge, el processament i l'accés a les dades.
  • CE8 - Capacitat de triar i emprar tècniques de modelització estadística i anàlisi de dades, avaluant la qualitat dels models, validant-los i interpretant-los.
  • CE9 - Capacitat de triar i emprar una varietat de tècniques d'aprenentatge automàtic i construir sistemes que les utilitzin per a la presa de decisions, fins i tot de forma autònoma.
  • CE10 - Visualització d'informació per facilitar l'exploració i anàlisi de dades, inclosa l'elecció de la representació adequada d'aquests i l'ús de tècniques de reducció de dimensionalitat.
  • CE11 - Dins el context corporatiu, entendre el procés d'innovació, ser capaç de proposar models i plans de negoci basats en explotació de les dades, analitzar-ne la viabilitat i ser capaç de comunicar-los de manera convincent.
  • CE12 - Aplicar les pràctiques del "project management" en la gestió integral del projecte d'enginyeria d'explotació de dades que l'alumne ha de realitzar, en les àrees d'abast, temps, econòmica i riscos.
  • CE13 - (Treball de final de grau) Planificar i concebre i dur a terme projectes de naturalesa professional en l'àmbit de l'enginyeria de les dades, ne la posada en marxa, la seva millora contínua i valorant el seu impacte econòmic i social. Defensar el projecte desenvolupat davant un tribunal universitari.

Específiques

  • CE1 - Desenvolupar algoritmes eficients fonamentats en el coneixement i comprensió de la teoria de la complexitat computacional i les principals estructures de dades, dins de l'àmbit de ciència de dades
  • CE2 - Aplicar els fonaments de la gestió i processament de dades en un problema de ciència de dades
  • CE3 - Aplicar mètodes d'integració de dades per donar solució a problemes de ciència de dades en entorns heterogenis
  • CE4 - Aplicar mètodes escalables d'emmagatzematge i processament paral·lel de dades, incloent-hi fluxos continus de dades, un cop identificats els més apropiats per a un problema de ciència de dades
  • CE5 - Modelar, dissenyar i implementar sistemes complexos de dades, incloent-hi la visualització de dades
  • CE6 - Dissenyar el procés de Ciència de Dades i aplicar metodologies científiques per a obtenir conclusions sobre poblacions i prendre decisions en conseqüència, a partir de dades estructurades o no estructurades i potencialment emmagatzemades en formats heterogenis.
  • CE7 - Identificar les limitacions imposades per la qualitat de dades en un problema de ciència de dades i aplicar tècniques per a disminuir el seu impacte
  • CE8 - Extreure informació de dades estructurades i no estructurades, tenint en compte la naturalesa multivariant de les mateixes.
  • CE9 - Aplicar mètodes adequats per a l'anàlisi d'altres tipus de formats, com ara processos i grafs, dins l'àmbit de ciència de dades
  • CE10 - Identificar els mètodes d'aprenentatge automàtic i modelització estadística a utilitzar per resoldre un problema específic de ciència de dades, i aplicar-los de forma rigorosa
  • CE11 - Analitzar i extreure coneixement d'informació no estructurada mitjançant tècniques de processament de llenguatge natural, mineria de textos i imatges
  • CE12 - Aplicar la ciència de dades en projectes multidisciplinaris per resoldre problemes en dominis nous o poc coneguts per la ciència de dades i que siguin econòmicament viables, socialment acceptables, i d'acord amb la legalitat vigent
  • CE13 - Identificar les principals amenaces en l'àmbit de l'ètica i la privacitat de dades en un projecte de ciència de dades (tant en l'aspecte de gestió com d'anàlisi de dades) i desenvolupar i implantar mesures adequades per esmorteïr aquestes amenaces.
  • CE14 - Portar a terme, presentar i defensar un exercici original realitzat individualment davant d'un tribunal universitari, consistent en un projecte d'enginyeria en l'àmbit de la ciència de dades en el qual se sintetitzen les competències adquirides en els ensenyaments

Competències Tècniques de cada especialitat

Especialitat sistemes d'informació

  • CSI2 - Integrar solucions de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, i processos empresarials per a satisfer les necessitats d'informació de les organitzacions, permetent que assoleixin els seus objectius de forma efectiva.
    • CSI2.1 - Demostrar comprensió i aplicar els principis i les tècniques de gestió de qualitat i d'innovació tecnològica a les organitzacions.
    • CSI2.2 - Concebre, desplegar, organitzar i gestionar sistemes i serveis informàtics, en contextos empresarials o institucionals, per a millorar-ne els processos de negoci; responsabilitzar-se'n i liderar-ne la posada en marxa i la millora contínua; valorar el seu impacte econòmic i social.
    • CSI2.6 - Demostrar coneixement i capacitat d'aplicació dels sistemes d'ajuda a la presa de decisions i de bussines intelligence.
  • CSI3 - Determinar els requisits dels sistemes d'informació i comunicació d'una organització, atenent als aspectes de seguretat, compliment de la normativa i de la legislació vigent.
    • CSI3.5 - Proposar i coordinar canvis per a millorar l'explotació del sistema i de les aplicacions.
  • CSI4 - Participar activament en l'especificació, el disseny, la implementació i el manteniment dels sistemes d'informació i de comunicació.
  • CSI1 - Demostrar comprensió i aplicar els principis i les pràctiques de les organitzacions, de manera que puguin exercir d'enllaç entre les comunitats tècnica i de gestió d'una organització, i participar activament en la formació dels usuaris.

Especialitat enginyeria del software

  • CES1 - Desenvolupar, mantenir i avaluar serveis i sistemes software que satisfacin tots els requisits de l'usuari, que es comportin de forma fiable i eficient, que tinguin un desenvolupament i un manteniment assequible i que compleixin normes de qualitat aplicant les teories, els principis, els mètodes i les pràctiques d'Enginyeria del Software.
  • CES2 - Valorar les necessitats del client i especificar els requisits software per a satisfer aquestes necessitats, reconciliant objectius en conflicte mitjançant la cerca de compromisos acceptables, dintre de les limitacions derivades del cost, del temps, de l'existència de sistemes ja desenvolupats i de les organitzacions.
  • CES3 - Identificar i analitzar problemes; dissenyar, desenvolupar, implementar, verificar i documentar solucions software sobre la base d'un coneixement adient de les teories, dels models i de les tècniques actuals.

Especialitat tecnologies de la informació

  • CTI1 - Definir, planificar i gestionar la instal·lació de la infraestructura TIC de l'organització.
  • CTI2 - Garantir que els sistemes TIC d'una organització funcionen de manera adequada, són segurs i estan adequadament instal·lats, documentats, personalitzats, mantinguts, actualitzats i substituïts, i que les persones de l'organització reben un suport TIC correcte.
  • CTI3 - Dissenyar solucions que integrin tecnologies de hardware, software i comunicacions (i capacitat de desenvolupar solucions específiques de software de sistemes) per a sistemes distribuïts i dispositius de computació ubiqua.
  • CTI4 - Emprar metodologies centrades en l'usuari i l'organització per al desenvolupament, l'avaluació i la gestió d'aplicacions i sistemes basats en tecnologies de la informació que assegurin l'accessibilitat, l'ergonomia i la usabilitat dels sistemes.

Especialitat enginyeria de computadors

  • CEC1 - Dissenyar i construir sistemes digitals, incloent computadors, sistemes basats en microprocessadors i sistemes de comunicacions.
  • CEC2 - Analitzar i avaluar arquitectures de computadors incloent plataformes paral·leles i distribuïdes, i desenvolupar i optimitzar software per a aquestes plataformes.
  • CEC3 - Desenvolupar i analitzar hardware i software per a sistemes encastats i/o de molt baix consum.
  • CEC4 - Dissenyar, desplegar, administrar i gestionar xarxes de computadors, i gestionar la garantia i la seguretat dels sistemes informàtics.

Especialitat computació

  • CCO1 - Tenir un coneixement profund dels principis fonamentals i dels models de la computació i saber-los aplicar per a interpretar, seleccionar, valorar, modelar i crear nous conceptes, teories, usos i desenvolupaments tecnològics, relacionats amb la informàtica.
    • CCO1.3 - Definir, avaluar i seleccionar plataformes de desenvolupament i producció hardware i software per al desenvolupament d'aplicacions i serveis informàtics de diversa complexitat.
  • CCO2 - Desenvolupar de forma efectiva i eficient els algorismes i el software apropiats per a resoldre problemes complexos de computació.
    • CCO2.4 - Demostrar coneixement i desenvolupar tècniques d'aprenentatge computacional; dissenyar i implementar aplicacions i sistemes que les utilitzin, incloent les que es dediquen a l'extracció automàtica d'informació i coneixement a partir de grans volums de dades.
  • CCO3 - Desenvolupar les solucions informàtiques que, considerant l'entorn d'execució i l'arquitectura del computador sobre el qual s'executen, aconsegueixin el millor rendiment.

Acadèmiques

  • CEA1 - Capacitat de comprendre els principis bàsics de funcionament de les tècniques principals dels Sistemes Multiagents, i saber utilitzar-les en l'entorn d'un sistema o servei intel·ligent.
  • CEA2 - Capacitat de comprendre els principis bàsics de funcionament de les tècniques principals de Planificació i Raonament Aproximat, i saber utilitzar-les en l'entorn d'un sistema o servei intel·ligent.
  • CEA3 - Capacitat de comprendre els principis bàsics de funcionament de les tècniques principals d'Aprenentatge Automàtic, i saber utilitzar-les en l'entorn d'un sistema o servei intel·ligent.
  • CEA4 - Capacitat de comprendre els principis bàsics de funcionament de les tècniques principals d'Intel·ligència Computacional, i saber utilitzar-les en l'entorn d'un sistema o servei intel·ligent.
  • CEA5 - Capacitat de comprendre els principis bàsics de funcionament de les tècniques de Processament del Llenguatge Natural, i saber utilitzar-les en l'entorn d'un sistema o servei intel·ligent.
  • CEA6 - Capacitat de comprendre els principis bàsics de funcionament de les tècniques de Visió Computacional, i saber utilitzar-les en l'entorn d'un sistema o servei intel·ligent.
  • CEA7 - Capacitat de comprendre la problemàtica, i les solucions als problemes en la pràctica professional de l'aplicació de la Intel·ligència Artificial en l'entorn empresarial i industrial.
  • CEA8 - Capacitat de realitzar investigació en noves tècniques, metodologies, arquitectures, serveis o sistemes en l'àrea de la Intel·ligència Artificial.
  • CEA9 - Capacitat de comprendre les tècniques avançades de Sistemes Multiagents, i saber dissenyar, implementar i aplicar aquestes tècniques en el desenvolupament d'aplicacions, serveis o sistemes intel·ligents.
  • CEA10 - Capacitat de comprendre les tècniques avançades d'Interacció Persona-Màquina, i saber dissenyar, implementar i aplicar aquestes tècniques en el desenvolupament d'aplicacions, serveis o sistemes intel·ligents.
  • CEA11 - Capacitat de comprendre les tècniques avançades d'Intel·ligència Computacional, i saber dissenyar, implementar i aplicar aquestes tècniques en el desenvolupament d'aplicacions, serveis o sistemes intel·ligents.
  • CEA12 - Capacitat de comprendre les tècniques avançades d'Enginyeria del Coneixement, Aprenentatge Automàtic i Sistemes de Suport a la Decisió, i saber dissenyar, implementar i aplicar aquestes tècniques en el desenvolupament d'aplicacions, serveis o sistemes intel·ligents.
  • CEA13 - Capacitat de comprendre les tècniques avançades de Modelització, Raonament i Resolució de problemes, i saber dissenyar, implementar i aplicar aquestes tècniques en el desenvolupament d'aplicacions, serveis o sistemes intel·ligents.
  • CEA14 - Capacitat de comprendre les tècniques avançades de Visió, Percepció i Robòtica, i saber dissenyar, implementar i aplicar aquestes tècniques en el desenvolupament d'aplicacions, serveis o sistemes intel·ligents.

Professionals

  • CEP1 - Capacitat de resoldre les necessitats d'anàlisi de la informació de les diferents organitzacions, tot identificant les fonts d'incertesa i variabilitat.
  • CEP2 - Capacitat de resoldre els problemes de presa de decisions de les diferents organitzacions, integrant eines intel·ligents.
  • CEP3 - Capacitat d'aplicació de les tècniques d'Intel·ligència Artificial en entorns tecnològics i industrials per a la millora de la qualitat i la productivitat.
  • CEP4 - Capacitat per dissenyar, redactar i presentar informes sobre projectes informaticos en l'area especifica d'Intel·ligència Artificial.
  • CEP5 - Capacitat de dissenyar noves eines informàtiques i noves tècniques d'Intel·ligència Artificial en l'exercici professional.
  • CEP6 - Capacitat d'assimilar i integrar els canvis de l'entorn econòmic, social i tecnològic als objectius i procediments del treball informàtic en sistemes intel·ligents.
  • CEP7 - Capacitat de respectar la normativa legal i la deontologia en l'exercici professional.
  • CEP8 - Capacitat de respectar l'entorn ambiental i dissenyar i desenvolupar sistemes intel·ligents sostenibles.

Direcció i gestió

  • CDG1 - Capacitat per a la integració de tecnologies, aplicacions, serveis i sistemes propis de l'Enginyeria Informàtica, amb caràcter generalista, i en contextos més amplis i multidisciplinaris.
  • CDG2 - Capacitat per a la planificació estratègica, elaboració, direcció, coordinació, y gestió tècnica i econòmica en els àmbits de l'enginyeria informàtica relacionats, entre d'altres, amb: sistemes, aplicacions, serveis, xarxes, infraestructures o instal·lacions informàtiques i centres o factories de desenvolupament de software, respectant l'adequat compliment dels criteris de qualitat i mediambientals i en entorns de treball multidisciplinaris.
  • CDG3 - Capacitat per a la direcció de projectes de recerca, desenvolupament i innovació, en empreses i centres tecnològics, amb garantia per la seguretat de les persones i béns, la qualitat final dels productes i la seva homologació.

Específiques

  • CTE1 - Capacitat per a modelar, dissenyar, definir l'arquitectura, implantar, gestionar, operar, administrar i mantenir aplicacions, xarxes, sistemes, serveis i continguts informàtics.
  • CTE2 - Capacitat de comprendre i saber aplicar el funcionament i organització d'Internet, les tecnologies i protocols de xarxes de nova generació, els models de components, software intermedi i serveis.
  • CTE3 - Capacitat per a assegurar, gestionar, auditar i certificar la qualitat dels desenvolupaments, processos, sistemes, serveis, aplicacions i productes informàtics.
  • CTE4 - Capacitat per a dissenyar, desenvolupar, gestionar i avaluar mecanismes de certificació i garantia de seguretat en el tractament i accés a la informació en un sistema de processament local o distribuït.
  • CTE5 - Capacitat per a analitzar les necessitats d'informació que es plantegen en un entorn i portar a terme en totes les seves etapes el procés de construcció d'un sistema d'informació.
  • CTE6 - Capacitat per a dissenyar i avaluar sistemes operatius i servidors, i aplicacions i sistemes basats en computació distribuïda.
  • CTE7 - Capacitat per a comprendre i poder aplicar coneixements avançats de computació d'altes prestacions i mètodes numèrics o computacionals a problemes d'enginyeria.
  • CTE8 - Capacitat de dissenyar i desenvolupar sistemes, aplicacions i serveis informàtics en sistemes encastats i ubics.
  • CTE9 - Capatitat per a aplicar mètodes matemàtics, estadístics i d'intel·ligència artificial per a modelar, dissenyar i desenvolupar aplicacions, serveis, sistemes intel·ligents i sistemes basats en el coneixement.
  • CTE10 - Capacitat per a utilitzar i desenvolupar metodologies, mètodes, tècniques, programes d'ús específic, normes i estàndards de computació gràfica.
  • CTE11 - Capacitat per a conceptualitzar, dissenyar, desenvolupar i avaluar la interacció persona-ordinador de productes, sistemes, aplicacions i serveis informàtics.
  • CTE12 - Capacitat per a la creació i explotació d'entorns virtuals, i per a la creació, gestió i distribució de continguts multimèdia.

Gràfics i realitat virtual

  • CEE1.1 - Capacitat de comprendre i saber aplicar les tecnologies actuals i les que en el futur es facin servir per al disseny i avaluació d'aplicacions gràfiques interactives en tres dimensions, tant quan prevalgui la qualitat d'imatge com quan ho faci la interactivitat o la velocitat, així com comprendre els compromisos inherents i les raons que els ocasionen.
  • CEE1.2 - Capacitat de comprendre i saber aplicar les tecnologies actuals i les que en el futur es facin servir per a l'avaluació, implementació i explotació d'entorns de realitat virtual i/o augmentada, i d'interfícies d'usuari 3D basades en dispositius d'interacció natural.
  • CEE1.3 - Capacitat d'integrar les tecnologies esmentades en les competències CEE1.1 i CEE1.2 amb altres tecnologies de tractament digital de la informació per construir noves aplicacions; així com efectuar contribucions significatives en equips multidisciplinaris que facin servir la informàtica gràfica.

Xarxes de computadors i sistemes distribuïts

  • CEE2.1 - Capacitat per a entendre els models, problemes i algoritmes relacionats amb els sistemes distribuïts, així com poder dissenyar i avaluar algoritmes i sistemes que tractin la problemàtica de la distribució i ofereixin serveis distribuïts.
  • CEE2.2 - Capacitat d'entendre els models, problemes i algoritmes relacionats amb les xarxes de computadors, així com poder dissenyar i avaluar algoritmes, protocols i sistemes que tractin la problemàtica de la xarxes de comunicació entre computadors.
  • CEE2.3 - Capacitat d'entendre els models, problemes i eines matemàtiques que permeten analitzar, dissenyar i avaluar xarxes de computadors i sistemes distribuïts.

Computació avançada

  • CEE3.1 - Capacitat per a identificar barreres computacionals i analitzar la complexitat de problemes computacionals en diversos àmbits de la ciència i la tecnologia; així com per representar problemes d'alta complexitat en estructures matemàtiques que puguin ser tractades eficientment amb esquemes algorítmics.
  • CEE3.2 - Capacitat per utilitzar un espectre ampli i variat de recursos algorítmics per resoldre problemes d'alta dificultat algorísmica.
  • CEE3.3 - Capacitat per entendre les necessitats computacionals de problemes de disciplines diferents de la informàtica i efectuar contribucions significatives en equips multidisciplinaris que facin servir la computació.

Computació d'altes prestacions

  • CEE4.1 - Capacitat d'analitzar, avaluar i dissenyar computadors i proposar noves tècniques de millora en la seva arquitectura.
  • CEE4.2 - Capacitat d'analitzar, avaluar, dissenyar i optimitzar programari considerant l'arquitectura i de proposar noves tècniques d'optimització.
  • CEE4.3 - Capacitat d'analitzar, avaluar, dissenyar i administrar programari de sistema en entorns de supercomputació.

Enginyeria de serveis

  • CEE5.1 - Capacitat per participar en projectes de millora o creació de sistemes de serveis, aportant especialment: a) propostes d'innovació i recerca basades en nous usos i desenvolupaments de les tecnologies de la informació b) l'aplicació dels principis de l'enginyeria del programari i les bases de dades en el desenvolupament dels sistemes d'informació que siguin més adequats, c) la determinació, instal·lació i gestió de la infraestructura/plataforma informàtica necessària per al funcionament eficient dels sistemes de servei.
  • CEE5.2 - Capacitat per aplicar els coneixements obtinguts en sistemes de servei de qualsevol tipus, estant familiaritzat amb alguns d'ells, i amb coneixement profund dels sistemes de comerç electrònic i les seves extensions (eBusiness, eOrganization, eGovernment, etc.).
  • CEE5.3 - Capacitat per treballar en equips interdisciplinaris d'enginyeria de serveis i, disposant de l'experiència de domini necessària, capacitat per a treballar autònomament en sistemes de serveis concrets.

Específiques comunes

  • CEC1 - Capacitat per aplicar el mètode científic en l'estudi i anàlisi de fenòmens i sistemes en qualsevol àmbit de la Informàtica, així com en la concepció, disseny i implantació de solucions informàtiques innovadores i originals.
  • CEC2 - Capacitat per al modelatge matemàtic, càlcul i disseny experimental en centres tecnològics i d'enginyeria d'empresa, particularment en tasques de recerca i innovació en tots els àmbits de la Informàtica.
  • CEC3 - Capacitat per aplicar solucions innovadores i realitzar avanços en el coneixement que explotin els nous paradigmes de la Informàtica, particularment en entorns distribuïts.

Competències Tècniques Generals

Genèriques

  • CG1 - Identificar i aplicar els mètodes i processos de gestió de dades més adequats per gestionar el cicle de vida de les dades, incloent-hi dades estructurades i no estructurades
  • CG2 - Identificar i aplicar mètodes d'anàlisi, extracció de coneixement i visualització de dades recollides en formats molt diferents
  • CG3 - Definir, dissenyar i implementar sistemes complexos que cobreixin totes les fases en projectes de ciència de dades
  • CG4 - Dissenyar i posar en marxa projectes de ciència de dades en dominis específics de forma innovadora
  • CG5 - Poder recórrer a coneixements fonamentals i metodologies de treball sòlides adquirits durant els estudis per adaptar-se als nous escenaris tecnològics del futur.
  • CG6 - Capacitat per a la direcció general, direcció tècnica i direcció de projectes de recerca, desenvolupament i innovació en empreses i centres tecnològics, en l'àmbit de l'Enginyeria en Informàtica.
  • CG7 - Capacitat per a la posada en marxa, direcció i gestió de processos de fabricació d'equips informàtics, amb garantia de la seguretat per a les persones i béns, la qualitat final dels productes i la seva homologació
  • CG8 - Capacitat per a l'aplicació dels coneixements adquirits i de resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contexts més amplis i multidisciplinaris, essent capaços d'integrar aquests coneixements.
  • CG9 - Capacitat per a comprendre i aplicar la responsabilitat ètica, la legislació i la deontologia professional de l'activitat de la professió d'Enginyer en Informàtica
  • CG10 - Capacitat per a aplicar els principis de l'economia i de la gestió de recursos humans i projectes, així com la legislació, regulació i normalització de la Informàtica

Objectius

  1. Conèixer la metodologia bàsica i l'àmbit d'aplicació de la Investigació Operativa
    Competències relacionades: CSI1, G8.3,
    Subcompetences:
    • Distingir les diferents etapes en que consisteix un projecte d'Investigació Operativa
    • Paper dels models de Investigació Operativa dins dels sistemes de suport a les decisions
    • Etapa de presa de dades i tractament de la informació necesaria per a formular un model d'Investigació Operativa
  2. Conèixer models simples de I.O., les seves solucions i particularitats
    Competències relacionades: CCO2.4, CSI3.5, G8.3,
    Subcompetences:
    • Conèixer models simples de programació lineal: problemes de producció i de mescles
    • Coneixer models simples en programació no lineal: problema del volum màxim d'un cilindre.
    • Conèixer models simples de programació lineal entera: problema de la motxila i problemes de càrrega fixa
  3. Conèixer i identificar els components d'un problema d'optimització
    Competències relacionades: CCO1.3, CCO2.4,
    Subcompetences:
    • Distingir entre variables de decisió i paràmetres de un problema de optimització
    • Conèixer i saber utilitzar llenguatges de representació algebràica de problemes de optimització per a la definició i resolució de models basats en l'optimització
    • Conèixer el paper central de un problema de optimització com eina dins dels processos de decisió
  4. Identificació d'objectius en un procés de decisió. Saber expresar com constriccions, tant lineals com no lineals, les condicions a complir per les variables de decisió del model. Formular models multiobjectiu i de programació per objectius.
    Competències relacionades: CSI2.6, CSI1, CSI2.1,
    Subcompetences:
    • Formulació de constriccions lineals i no lineals en un model
    • Identificar els múltiples objectius que puguin intervenir en un model de presa de decisions i relació amb els models de programació lineal
    • Identificació de variables de decisió i paràmetres de un model
    • Per a problemes amb dos objectius saber determinar la frontera d'optimalitat Pareto
    • Conèixer i interpretar els resultats i la informació proporcionada per un model amb multiples objectius
    • Conèixer la formulació bàsica d'un problema multiobjectiu
    • Ser capaç de definir models de programació lineal adequats per a un sistema de suport a la decisió i traduir-los usant llenguatges de manipulació algebraics,
  5. Conèixer l'estructura i propietats dels problemes de programació lineal i no lineal
    Competències relacionades: CCO2.4, CSI1,
    Subcompetences:
    • Conèixer les característiques distintives dels problemes amb no linealitats
    • Conèixer models simples de programació lineal: problema de producció, problema de mescles
    • Ús de llenguatges de manipualció algebraics i fulls de càlcul. Identificar els tipus de solucions proporcionats pels llenguatges de manipulació algebraics per a problemes de programació lineal
    • Conèixer la diferència entre òptims locals i globals
    • Conèixer la forma standard de un problema de programació lineal. Variables de folga i escreix
    • Conèixer i saber calcular les solucions bàsiques factibles d'un problema de programació lineal
    • Conèixer els tipus de solucions que pot tenir un problema de programació lineal: solucions úniques, solucions alternatives, problemes infactibles, problemes no fitats
  6. Conèixer i saber aplicar el mètode del simplex per resoldre problemes de programació lineal
    Competències relacionades: CCO2.4,
    Subcompetences:
    • Objecte dels costs reduïts. Reconèixer una solució bàsica com solució òptima d'un problema de programació lineal. Reconèixer quan hi han òptims alternatius
    • Efectuar iteracions del mètode del simplex. Concepte de canvi de base. Càlcul dels costs reduïts
    • Concepte de base factible. Conèixer i distingir entre variables bàsiques i no bàsiques
  7. Conèixer i saber resoldre problemes de programació lineal en els que les variables estan asociades a un graf. Problemes de fluxos sobre xarxes.
    Competències relacionades: CCO2.4, CSI2.2,
    Subcompetences:
    • Conèixer l'estructura de les solucions bàsiques del problemes de fluxos sobre xarxes. Costs associats als nusos dels arbres i variables duals. Càlcul dels coeficients de costs reduïts. Casos amb un o més articles.
    • Aplicació dels algoritmes de camins mínims. (Dijkstra i correctors d'etiquetes)
    • Conèixer la formulació de problemes de fluxos en grafs bipartits. Conèixer la formulació del problema de cost mínim.
    • Conèixer el paper de les matrius d'incidències nusos-arcs
    • Problemes de fluxos sobre xarxes amb capacitats asociades als arcs. Teorema del Flux-màxim Tall-mínim
  8. Conèixer i aplicar tècniques bàsiques per resoldre problemes lineals amb variables enteres
    Competències relacionades: CCO1.3, CCO2.4,
    Subcompetences:
    • Conèixer i poder aplicar l'algoritme de Branch and Bound
    • Conèixer els models bàsics de recobriment en forma de problema de programació lineal entera
    • Saber formular condicions lògiques en forma de constriccions en un model de programació lineal entera
  9. Conèixer i identificar els inputs i els outputs dels models d'Investigació Operativa subjacents a diversos sistemes d'informació i d'ajut a la presa de decisions vistos en les sessions pràctiques.
    Competències relacionades: G6.3, CCO1.3, CSI1, CSI2.2, CSI3.5,
    Subcompetences:
    • Conèixer les propietats dels models d'Investigació Operativa vistos en les sessions pràctiques.
    • Davant de un conjunt de necessitats de una organització, analitzar si els models de Investigació Operativa vistos en les sessions pràctiques són suficients per a satisfer aquestes necessitats. Identificar deficiències i absències en la modelització.
    • Donats determinats requeriments de una organització en relació a un sistema d'ajut a la presa de decisions, adaptar i/o ampliar els models d' Investigació Operativa vistos en les sessions pràctiques per tal de satisfer els requeriments.
  10. Ser capaç d'aplicar mètodes heuristics per a problemes de programació lineal entera
    Competències relacionades: CSI2.6, CCO1.3, CCO2.4,
    Subcompetences:
    • Aplicar heurístiques d'intercanvi per al problema del viatjant de comerç
    • Aplicar heurístiques per problemes de localització de plantes
  11. Conèixer i poder aplicar diferents tipus de metaheurístiques vistos en l'assignatura
    Competències relacionades: CSI2.6, CCO1.3, CCO2.4,
    Subcompetences:
    • Saber aplicar la tècnica de recuit simulat per a resoldre problemes de routing
    • Saber aplicar la tècnica de tabú search per resoldre problemes de programació lineal entera
  12. Ser capaç d'usar eficaçment els recursos d'informació en I.O.
    Competències relacionades: G6.3,
    Subcompetences:
    • Saber utilitzar i reconèixer la informació adequada per a la realització d'un treball
    • Saber el tipus de informació que pot proporcionar una font
    • Anàlisi i síntesi d'una determinada font d'informació i valor en relació a la consecució d'un objectiu (realització d'un treball, tasca o projecte)
  13. Tenir actitud apropiada i motivació envers la feina
    Competències relacionades: G8.3,
    Subcompetences:
    • Motivació per la responsabilitat, la qualitat en la pròpia feina i la realització professional
    • Adaptació a la falta d'informació i a les restriccions materials i temporals
    • Capacitat d'adaptació als canvis organitzatius, tecnològics i treball en equip

Continguts

  1. Introducció a la modelització en la presa de decisions:
    La modelització en el procés de presa de decisions. Models de la Investigació Operativa. El cicle metodològic de la investigació operativa
  2. Programació continua. Propietats i métodes
    Característiques dels problemes d'optimització. Formulació de problemes d'optimització. Tècniques de programació matemàtica. Formulació de problemes de PL. Resolució de problemes de PL. La geometria de la PL. El mètode del símplex: solucions bàsiques factibles i punts extrems. Anàlisi de sensibilitat. Introducció a la presència de no linealitats en els models.
  3. Models de programació continua i sistemes de suport a la presa de decisions
    Exemples de problemes de PL: planificació de la producció; problema d'inversió; problemes de transport; problemes de mescla; problemes d'inventari. Problemes de Fluxos sobre xarxes.
    Problemes multiobjectiu. Programació per objectius. Presencia de no linealitats en els models.
  4. Programació Lineal Entera
    Propietats dels problemes de PLE. Alguns problemes de PLE: problema de la planificació de treballadors; problemes de routing problemes de cost fix i de localització, Algorismes de PLE: plans secants; algorisme del Branch&Bound
  5. Mètodes Heurístics per a la resolució de problemes PLE
    Heurístiques constructives: Mètodes Greedy. Cerca local. Metaheurístiques: més enllà del òptim local. El mètode del recuit simulat. Cerca tabú, Algoritmes genètics. Altres mètodes. Aplicacions de heurístiques per a problemes de routing i d'altres.
  6. Cerca i avaluació d'informació per la realització d'un treball en I.O.
    Cercadors acadèmics. Bases de dades i revistes electròniques. Avaluació de la informació
  7. Motivació i actitud per la feina en I.O.
    Motivació per la responsabilitat, la qualitat en la pròpia feina i la realització professional. Capacitat d'adaptació als canvis organitzatius, tecnològics. Treball en equip. Adaptació a la falta d'informació i a les limitacions materials i temporals

Activitats

Activitat Acte avaluatiu


Bloc 1. Presentació d'objectius i de models bàsics de I.O.

Seguiment de les exposicions i revisió del material proprocionat per les corresponents sessions. Assimilació del paper dels problemes d'optimització com a font de modelització.
  • Teoria: Descripció dels objectius de la Investigació Operativa com disciplina. Descripció de les etapes del procés metodològic de formulació de un model. Validació de un model. Presentacio de un cas d'estudi. Descripció i anàlisi de diversos casos d'estudi implicats
  • Aprenentatge autònom: Lectura i estudi de material previ a les sessions de teoria
Objectius: 1 3 2
Continguts:
Teoria
1h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
1h

Anàlisi de fonts d'informació

Anàlisi i avaluació de la informació proporcionada de determinades referències (paquets de software/referències que poden aportar solucions al Treball de Curs.
  • Teoria: Avaluació del valor i mancances de la informació sel.leccionada.
  • Aprenentatge autònom: Identificació del valor i de les llacunes de informació envers la finalitat del Treball de Curs
Objectius: 12
Continguts:
Teoria
0.5h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
6h

Bloc 2. Models d'Optimització Continua i sistemes d'ajut a la presa de decisions

Seguiment dels models exposats en les sessions de teoria. Resolució individual i monitoritzada d'exercicis de modelització. A les sessions de laboratori, entrenament en l'ús de llenguatges de representació algebràica.
  • Teoria: Descripció de models en programació lineal i presencia de no linealitats. Exposició del principi d'optimalitat Pareto. Minimització de la norma L1. Exposició de la programació per objectius i del pitjor cas possible
  • Problemes: Formulació de problemes i modelització de casos d'estudi
  • Aprenentatge autònom: Lectura i estudi de material previ a sessions de teoria. Preparació i lectura del material per a exercicis de laboratori
Objectius: 1 3 4
Continguts:
Teoria
4h
Problemes
2h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
6h

Ús de cercadors de referències, de B.D. i de Revistes Electròniques

Cerca de publicacions de determinats autors en relació al Treball de Curs. Visionat de vídeos http://bibliotecnica.upc.edu/habilitats/eines-de-cerca-dinformacio#4 http://bibliotecnica.upc.edu/habilitats/l039estrategia-de-cerca
  • Teoria: Es proporcionen determinats autors i temes en relació al Treball de Curs
  • Aprenentatge autònom: Ús de cercadors i primer anàlisi de referències
Objectius: 12
Continguts:
Teoria
0.5h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
4h

Avaluació de la cerca de referències en relació al Treball de Curs

Entrega de informe amb les 5 referencies més significatives i amb detall de les eines de cerca usades per trobar-les
Objectius: 12
Setmana: 4
Tipus: examen de laboratori
Teoria
0h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
0h

Bloc 3. Problemes de Programació Continua

Seguiment de classes de teoria amb el suport de material docent elaborat específicament. Assimilació dels conceptes de base factible, base òptima, òptim local i global. Capacitat per efectuar passes de l'algoritme del símplex. Resolució individual de problemes i seguiment de sessions de problemes. Capacitat de definir problemes de programació lineal i no lineal usant llenguatges algebraics i de resoldre'ls a les sessions de laboratori
  • Teoria: Caracterització de problemes de programació lineal. Propietats bàsiques dels problemes de programació lineal. Concepte de regió factible. Òptims únics i alternatius. Concepte de vèrtex d'una regió polièdrica. Exemples. Bases i solucions bàsiques algoritme del simplex. Desenvolupament a les sessions de teoria de la formulació algebràica básica. Exemples de iteracions amb l'algoritme del símplex. Mètode de les variables artificials. Presència de no linealitats. Característiques de les solucions.
  • Problemes: Resolució de problemes gràficament en dues dimensions. Iteracions amb l'algoritme del simplex. Resolució de problemes simples amb llenguatges algebraics i avenç de conceptes per a classes de laboratori
  • Aprenentatge autònom: Treball per part de l'estudiant amb material docent i col.lecció de problemes. Preparació de sessions de laboratori. Exercicis per compta pròpia.
Objectius: 5 6
Continguts:
Teoria
5h
Problemes
3h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
8h

Actitud i motivació envers el treball. A1

Els estudiants evaluen exercicis de laboratori lliurats d'acord a directrius recollides en una rúbrica.
  • Laboratori: Avaluació de la qualitat d'exercicis
  • Aprenentatge autònom: Preparació i assimilació per part de l'estudiant
Objectius: 13
Continguts:
Teoria
0h
Problemes
0h
Laboratori
1h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
3h

Avaluació de les fonts d'informació

Lliurament d'un informe fent l'avaluació
Objectius: 12
Setmana: 6
Tipus: examen de laboratori
Teoria
0h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
0h

Avaluació actitud i motivació envers el treball. A1

Ús de rúbriques
Objectius: 13
Setmana: 7
Tipus: examen de laboratori
Teoria
0h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
0h

Bloc 4. Problemes de fluxos en xarxes

Efectuar iteracions del simplex per al problema de min-cost. aplicació de algoritmes de camins mínims. aplicació de l'algoritme de max-flow min.cut
  • Teoria: Exposició del model de min-cost. Aplicació de l'algoritme del símplex. Exposició i derivació dels algoritmes de camins mínims. Ilustració del teorema de max-flow min-cut
  • Problemes: Exercicis i tests de seguiment dels mètodes i algoritmes exposats
  • Aprenentatge autònom: Revisió del material presentat a clases de teoria i preparació de tests de seguiment. Exercicis per compta pròpia.
Objectius: 1 7
Continguts:
Teoria
3h
Problemes
4h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
8h

Avaluació de la pràctica de laboratori 1

S'entregarà un qüestionari emplenat al final de la sessió. Aquest qüestionari serà puntuable.
Objectius: 3 5 6 4 7 2
Setmana: 8
Tipus: entrega
Teoria
0h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
0h

Parcial 1

Prova consistent en problemes per als blocs 1,2,3 i 4 de l'assignatura i la part corresponent del bloc 8 relacionada amb els blocs 1,2,3 i 4
Objectius: 1 3 5 6 4 7 2
Setmana: 8
Tipus: examen de teoria
Teoria
2h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
4h

Bloc 5. Modelització en Programació Lineal Entera

Adquirir capacitat de modelitzar usant variables binàries condicions de tipus lògic. Tenir com referencia els models presentats a les sessions de teoria per a poder emprendre desenvolupaments i modelitzacions pròpies
  • Teoria: Exposició dels models de recobriment i partició de conjunts i de la metodologia per reflectir condicions de tipus lògic amb variables enteres. Exposició dels models de càrrega fixa.
  • Problemes: Modelització de problemes amb variables enteres/binàries dins d'una col.lecció de problemes
  • Laboratori: Formulació, implementació i resolució de un model prèviament especificat en un guió de pràctiques de laboratori i de variants proposades. Anàlisi dels resultats
  • Aprenentatge autònom: Lectura i estudi del material presentat a les sessions de teoria. Resolució individual, d'exercicis de modelització. Resolució de les modelitzacions usant llenguatges algebràics de modelització. Preparació i lectura del material per a les sessions de laboratori
Objectius: 1 9
Continguts:
Teoria
2h
Problemes
2h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
8h

Actitud i motivació envers el treball. A2

Anàlisi dels canvis proposats pel professor en el Treball de Curs i proposta de canvis a realitzar en un periode de temps limitat. Discusió amb altres grups de treball de l'adequació de les solucions adoptades
  • Laboratori: Sessio d'aprenentatge col.laboratiu
  • Aprenentatge autònom: Anàlisi dels canvis proposts el professor en el treball de curs. Preparació prèvia a la sessió
Objectius: 13
Continguts:
Teoria
0h
Problemes
0h
Laboratori
2h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
5h

Avaluació actitud i motivació envers el treball. A2

Entrega de informe al final de sessió d'parenentatge col.laboratiu
Objectius: 13
Setmana: 11
Tipus: examen de laboratori
Teoria
0h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
0h

Bloc 6. Problemes de Programació Lineal Entera

Assimilació del conceptes de ramificació i acotació. Efectuar iteracions de l'algoritme de Branch and Bound amb problemes petits.
  • Teoria: Exposició de propietats bàsiques dels problemes de programaciói lineal entera i del concepte de relaxació lineal. Ilustració del funcionament de l'algoritme de branch and bound.
  • Problemes: Resolució de petits problemes de programació lineal entera.
  • Aprenentatge autònom: Lectura i estudi del material de les sessions de teoria. Preparació d'exercicis per classe de problemes
Objectius: 8
Continguts:
Teoria
2h
Problemes
2h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
4h

Actitud i motivació envers el treball. A3

Presentació oral del treball de curs en un temps limitat (10min per grup de treball)
  • Laboratori: Presentació de treballs de curs i discusió
  • Aprenentatge autònom: Preparació per part de l'estudiant
Objectius: 13
Continguts:
Teoria
0h
Problemes
0h
Laboratori
2h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
5h

Avaluació actitud i motivació envers el treball. A3

Presentació oral
Objectius: 13
Setmana: 12
Tipus: examen de laboratori
Teoria
0h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
0h

Bloc 7. Mètodes heurístics per a problemes de Programació Lineal Entera. Metaheurístiques

Conèixer els principals principis de construcció heurística de solucions. Saber construir algoritmes basats en metaheurístiques descrites. Mètode del recuit simulat, cerca tabu, cerca greedy.
  • Teoria: Métodes heuristics per als problemes de localització de plantes i del viatjant de comerç. Mètodes de intercanvi. Construcció de solucions. Heuristica de Christofides. Mètode del recuit simulat. Cerca tabú, Cerca Greedy
  • Problemes: Resoldre a mà casos de petita dimensió, aplicant les heurístiques vistes.
  • Aprenentatge autònom: Seguiment del material exposat i preparació de material per a les sessions de laboratori
Objectius: 9
Continguts:
Teoria
4h
Problemes
2h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
6h

Avaluació de la pràctica de laboratori 2

S'entregarà un qüestionari emplenat al final de la sessió. Aquest qüestionari serà puntuable.
Objectius: 4 8 9 10 11 2
Setmana: 13
Tipus: entrega
Teoria
0h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
0h

Pràctiques de laboratori 1 i 2

Lectura prèvia del questionari i preparació de la pràctica. Execució de l'exercici i lliurament del qüestionari emplenat
  • Laboratori: Realització de les pràctiques en sessions de aula PC. Modelització usant llenguatges de representació algebràica. Resolució i anàlisi de les solucions Construcció d'un algoritme basat en un procediment metaheuristic vist a classe
  • Aprenentatge dirigit: Elaboració guiada de les pràctiques
  • Aprenentatge autònom: Preparació prèvia pel estudiant
Objectius: 3 5 6 7 8 10
Continguts:
Teoria
0h
Problemes
0h
Laboratori
4h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
4h

Bloc 8. Treball de curs.

Assimilar les diferentes etapes de formulació, anàlisi i assaig d'un model de optimització orientat a formar part de un sistema de suport a la presa de decisions. Anàlisi del rendiment computacional de les eines emprades i de les prestacions del model desenvolupat. Desenvolupament de les competències transversals associades a l'assignatura. El Treball de Curs es desenvoluparà en grups de dos estudiants.
  • Teoria: Sessions de suport i aclaració de conceptes necessaris per a les tasques de formulació i resolució d'un cas d'estudi. Desenvolupament de competencies transversals associades a l'assignatura.
  • Laboratori: Sessions per a la implementació de les formulacions del models. Desenvolupament de competències transversals de l'assignatura
  • Aprenentatge autònom: Preparació de material. Estudi i anàlisi d'un petit cas d'estudi. Estudi i reforçament de conceptes vistos als continguts de l'assignatura
Objectius: 1 3 4 7 9 10 11
Continguts:
Teoria
2h
Problemes
0h
Laboratori
6h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
8h

Avaluació del Treball de curs

Es plantejarà als estudiants el desenvolupament d'un model. Es dedicaran sessions de laboratori per al seu seguiment. Objectius específics: - Desenvolupament de un model basat en problemes d'optimització com part integrant de un sistema d'ajut a la presa de decisions. - Analitzar les prestacions computacionals del model desenvolupat per al seu ús correcte en l'entorn dels sistemes d'ajut a la presa de decisions.
Objectius: 1 3 4
Setmana: 14
Tipus: examen de laboratori
Teoria
0h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
0h

Parcial 2

Prova consistent en problemes per als blocs 5,6 i 7 de l'assignatura i la part corresponent del bloc 8 relacionada amb els blocs 5,6 i 7.
Objectius: 8 9 10 11
Setmana: 14
Tipus: examen de teoria
Teoria
2h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
4h

Examen Final

Prova consistent per a tots els blocs de l'assignatura
Objectius: 2 1 3 5 6 4 7 8 9 10 11
Setmana: 15 (Fora d'horari lectiu)
Tipus: examen de teoria
Teoria
2h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
6h

Metodologia docent

L'aprenentatge es farà seguint la metodologia dels casos, a partir de problemes en l'entorn de la Investigació Operativa. A partir d'aquests problemes es desenvoluparan els coneixements formals necessaris en classes de teoria, presencials i expositives, i la seva aplicació en les classes de laboratori, de tal manera que reforçarà l'assimilació dels diferents conceptes. S'utilitzarà software disponibles a la UPC (AMPL,OPL/Studio, excel,).

Mètode d'avaluació

Veure l'Addenda per al cas del curs 2020-21

NT = Nota de Teoria
NL = Nota de Laboratori. La nota de laboratori estarà formada per les notes de les dues pràctiques al 50% cada una
NTC = Nota del Treball de Curs
NC = Nota relativa a les competències.

N= 0.45*NT + 0.2*NL + 0.25*NTC + 0.1*NC

Si 0.5*NExP1 + 0.5NExP2 >= 5 llavors no cal presentar-se a l'examen final

NT = Max (NExF, 0.5*NExP1 + 0.5*NExP2)

NExF = Nota de l'examen final
NExP1, NExP2 = Notes dels examens parcials 1 i 2.

La nota NC dependrà del grau assolit en les competències transversals pròpies de l'assignatura
i es repartirà a parts iguals entre aquestes. ( hi ha dues competències C1, C2; la nota
NC serà NC = 0.5*NC1 + 0.5*NC2

Per a una competència determinada hi ha la següent correspondència entre la valoració (A,B,C,D)
de la competència i la nota NC1 (o NC2) que passa a formar part de la nota final.


Un nivell A equival a una nota NC1 (o NC2) que estarà entre 8.5 i 10
Un nivell B equival a una nota NC1 (o NC2) que estarà entre 6,5 i < 8,5
Un nivell C equival a una nota NC1 (o NC2) que estarà entre 5 i < 6.5
Un nivell D equival a una nota NC1 (o NC2) que estarà entre 0 i <5

Les notes de les competències s'obtenen a partir d'activitats associades al Bloc 8 (Treball de Curs)
i de les pràctiques de laboratori.

La nota NC1, NC2 de les competències assignades a l'assignatura obeirà a la següent expressió:

NCi = 0.25 * NTC + 0.10*NL + Activitats específiques de la competència; i=1,2

Bibliografia

Bàsica:

Complementaria:

Web links

Capacitats prèvies

Els alumnes han de tenir els coneixements suficients d'àlgebra per poder assimilar els mètodes algoritmcs exposats També han de ser capaços de llegir anglès a nivell tècnic