Empresa i Entorn Econòmic

Esteu aquí

Crèdits
6
Tipus
Obligatòria
Requisits
Aquesta assignatura no té requisits, però té capacitats prèvies
Departament
OE
PART D'ECONOMIA.
Treballa l'entorn socioeconòmic on es desenvolupa l'activitat de l'empresa a través d'unes sessions que simulen ser un minicurset per ser ministre d'economia i proporciona eines per entendre com funciona l'economia d'un país.
PART D'EMPRESA:
Descripció del que és l'empresa, les relacions amb l'entorn, el paper de l'empresari, els tipus d'empreses, etc. S'expliquen els processos i activitats principals que es porten a terme en cadascun dels departaments, com si es tractés d'una sèrie de documentals anomenats “Què es fa a les empreses?”

Professorat

Responsable

  • Joan Carles Gil Martin ( )
  • Jose M. Cabré Garcia ( )

Altres

  • Joan Subirats Soler ( )

Hores setmanals

Teoria
3
Problemes
0.9
Laboratori
0
Aprenentatge dirigit
0.4
Aprenentatge autònom
5.7

Competències

Competències Transversals

Treball en equip

  • G5 - Ser capaç de treballar com a membre d'un equip, ja sigui com a un membre més, ja sigui realitzant tasques de direcció, amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes d'una manera pragmàtica i amb sentit de la responsabilitat; assumir compromisos tenint en compte els recursos disponibles.
  • CT3 - Ser capaç de treballar com a membre d'un equip interdisciplinari, ja sigui com un membre més o duent a terme tasques de direcció, amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, tot assumint compromisos considerant els recursos disponibles.
  • CTR3 - Ser capaç de treballar com a membre d'un equip, ja sigui com a un membre més, ja sigui realitzant tasques de direcció, amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes d'una manera pragmàtica i amb sentit de la responsabilitat; assumir compromisos tenint en compte els recursos disponibles.

Emprenedoria i innovació

  • G1 [Avaluable] - Conèixer i comprendre l'organització d'una empresa i les ciències que regeixen la seva activitat; capacitat de comprendre les regles laborals i les relacions entre la planificació, les estratègies industrials i comercials, la qualitat i el benefici. Desenvolupar la creativitat, l'esperit emprenedor i la tendència a la innovació.
    • G1.1 - Tenir iniciatives i adquirir coneixements bàsics sobre les organitzacions i familiaritzar-se amb els instruments i les tècniques, tant de generació d'idees com de gestió, que permetin resoldre problemes coneguts, i generar oportunitats.
  • CT1 - Conèixer i comprendre l'organització d'una empresa i les ciències que regeixen la seva activitat; tenir capacitat per entendre les normes laborals i les relacions entre la planificació, les estratègies industrials i comercials, la qualitat i el benefici. Conèixer i entendre els mecanismes en què es basa la recerca científica, així com els mecanismes i instruments de transferència de resultats entre els diferents agents socioeconòmics implicats en els processos d'I+D+i.
  • CTR1 - Conèixer i comprendre l'organització d'una empresa i les ciències que regeixen la seva activitat; capacitat de comprendre les regles laborals i les relacions entre la planificació, les estratègies industrials i comercials, la qualitat i el benefici. Desenvolupar la creativitat, l'esperit emprenedor i la tendència a la innovació.

Actitud adequada davant el treball

  • G8 - Tenir motivació per a la realització professional i per a afrontar nous reptes, tenir una visió àmplia de les possibilitats de la carrera professional en l'àmbit de l'enginyeria en informàtica. Sentir-se motivat per la qualitat i la millora contínua, i actuar amb rigor en el desenvolupament professional. Capacitat d'adaptació als canvis organitzatius o tecnològics. Capacitat de treballar en situacions de carència d'informació i/o amb restriccions temporals i/o de recursos.
  • CT5 - Estar motivat pel desenvolupament professional, per a afrontar nous reptes i per a la millora contínua. Tenir capacitat de treball en situacions de falta d'informació.
  • CTR5 - Tenir motivació per a la realització professional i per a afrontar nous reptes, tenir una visió àmplia de les possibilitats de la carrera professional en l'àmbit de l'enginyeria en informàtica. Sentir-se motivat per la qualitat i la millora contínua, i actuar amb rigor en el desenvolupament professional. Capacitat d'adaptació als canvis organitzatius o tecnològics. Capacitat de treballar en situacions de carència d'informació i/o amb restriccions temporals i/o de recursos.

Raonament

  • G9 - Capacitat de raonament crític, lògic i matemàtic. Capacitat de resoldre problemes en la seva àrea d'estudi. Capacitat d'abstracció: capacitat de crear i utilitzar models que reflecteixin situacions reals. Capacitat de dissenyar i realitzar experiments senzills, i analitzar-ne i interpretar-ne els resultats. Capacitat d'anàlisi, de síntesi i d'avaluació.
  • CT6 - Capacitat d'avaluar i analitzar de manera raonada i crítica sobre situacions, projectes, propostes, informes i estudis de caracter cientific-tecnic. Capacitat d'argumentar les raons que expliquen o justifiquen aquestes situacions, propostes, etc.
  • CTR6 - Capacitat de raonament crític, lògic i matemàtic. Capacitat de resoldre problemes en la seva àrea d'estudi. Capacitat d'abstracció: capacitat de crear i utilitzar models que reflecteixin situacions reals. Capacitat de dissenyar i realitzar experiments senzills, i analitzar-ne i interpretar-ne els resultats. Capacitat d'anàlisi, de síntesi i d'avaluació.

Sostenibilitat i compromís social

  • G2 - Conèixer i comprendre la complexitat dels fenòmens econòmics i socials típics de la societat del benestar. Ser capaç d'analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental.
  • CT2 - Conèixer i comprendre la complexitat dels fenòmens econòmics i socials típics de la societat del benestar; tenir capacitat per relacionar el benestar amb la globalització i la sostenibilitat; assolir habilitats per usar de forma equilibrada i compatible la tècnica, la tecnologia, l'economia i la sostenibilitat.

Tercera llengua

  • G3 - Conèixer l'idioma anglès amb un nivell adequat de forma oral i escrita, i en consonància amb les necessitats que tindran els graduats i les graduades en Enginyeria Informàtica. Capacitat de treballar en un grup multidisciplinar i en un entorn multilingüe i de comunicar, tant per escrit com de forma oral, coneixements, procediments, resultats i idees relacionats amb la professió d'enginyer tècnic en informàtica.
  • CT5 - Conèixer una tercera llengua, preferentment l'anglès, amb un nivell adequat oral i escrit i en consonància amb les necessitats que tindran els titulats i titulades.

Comunicació eficaç oral i escrita

  • G4 - Comunicar de forma oral i escrita amb altres persones coneixements, procediments, resultats i idees. Participar en debats sobre temes propis de l'activitat de l'enginyer tècnic en informàtica.

ús solvent dels recursos d'informació

  • G6 - Gestionar l'adquisició, l'estructuració, l'anàlisi i la visualització de dades i d'informació de l'àmbit de l'enginyeria informàtica, i valorar de forma crítica els resultats d'aquesta gestió.
  • CT4 - Gestionar l'adquisició, l'estructuració, l'anàlisi i la visualització de dades i informació de l'àmbit d'especialitat, i valorar de forma crítica els resultats d'aquesta gestió.
  • CTR4 - Gestionar l'adquisició, l'estructuració, l'anàlisi i la visualització de dades i d'informació de l'àmbit de l'enginyeria informàtica, i valorar de forma crítica els resultats d'aquesta gestió.

Aprenentatge autònom

  • G7 - Detectar carències en el coneixement propi i superar-les mitjançant la reflexió crítica i l'elecció de la millor actuació per ampliar aquest coneixement. Capacitat per a l'aprenentatge de nous mètodes i tecnologies, i versatilitat per a adaptar-se a noves situacions.

Analisis i sintesis

  • CT7 - Capacitat d'anàlisi i resolució de problemes tècnics complexos.

Sostenibilitat i compromís social

  • CTR2 - Conèixer i comprendre la complexitat dels fenòmens econòmics i socials típics de la societat del benestar. Ser capaç d'analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental.

Bàsiques

  • CB6 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits y la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contexts més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • CB7 - Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, essent incomplerta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • CB8 - Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions i els coneixements i raons darreres que les sustenten- a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • CB9 - Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran mesura autodirigida o autònoma..
  • CB1 - Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • CB2 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una manera professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi.
  • CB3 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • CB4 - Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • CB5 - Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
  • CB10 - Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Transversals

  • CT1 - Emprenedoria i innovació. Conèixer i comprendre l'organització d'una empresa i les ciències que regeixen la seva activitat; tenir capacitat per entendre les normes laborals i les relacions entre la planificació, les estratègies industrials i comercials, la qualitat i el benefici.
  • CT2 - Sostenibilitat i Compromís Social. Conèixer i comprendre la complexitat dels fenòmens econòmics i socials típics de la societat del benestar; tenir capacitat per relacionar el benestar amb la globalització i la sostenibilitat; obtenir habilitats per utilitzar de forma equilibrada i compatible la tècnica, la tecnologia, l'economia i la sostenibilitat.
  • CT3 - Comunicació eficaç oral i escrita. Comunicar-se de forma oral i escrita amb altres persones sobre els resultats de l'aprenentatge, de l'elaboració del pensament i de la presa de decisions; participar en debats sobre temes de la pròpia especialitat.
  • CT4 - Treball en equip. Ser capaç de treballar com a membre d'un equip interdisciplinari, ja sigui com un membre més o realitzant tasques de direcció, amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles.
  • CT5 - Ús solvent dels recursos d'informació. Gestionar l'adquisició, l'estructuració, l'anàlisi i la visualització de dades i informació en l'àmbit de l'especialitat i valorar de forma crítica els resultats d'aquesta gestió.
  • CT6 - Aprenentatge autònom. Detectar deficiències en el propi coneixement i superar-les mitjançant la reflexió crítica i l'elecció de la millor actuació per ampliar aquest coneixement.
  • CT7 - Tercera llengua. Conèixer una tercera llengua, preferentment l'anglès, amb un nivell adequat oral i escrit i d'acord amb les necessitats que tindran els titulats i titulades.

Perspectiva de gènere

  • CT6 - Conèixer i comprendre, des de l'àmbit de la titulació mateixa, les desigualtats per raó de sexe i gènere en la societat, i integrar les diverses necessitats i preferències per raó de sexe i gènere en el disseny de solucions i la resolució de problemes.

Competències Tècniques

Competències tècniques comunes

  • CT1 - Demostrar coneixement i comprensió de fets essencials, conceptes, principis i teories relatives a la informàtica i a les seves disciplines de referència.
  • CT2 - Utilitzar d'una manera apropiada teories, procediments i eines en el desenvolupament professional de l'enginyeria informàtica en tots els seus àmbits (especificació, disseny, implementació, desplegament -implantació- i avaluació de productes) de manera que es demostri la comprensió dels compromisos adoptats a les decisions de disseny.
    • CT2.3 - Dissenyar, desenvolupar, seleccionar i avaluar aplicacions, sistemes i serveis informàtics i, al mateix temps, assegurar-ne la fiabilitat, la seguretat i la qualitat en funció de principis ètics i de la legislació i la normativa vigents.
  • CT3 - Demostrar coneixement i comprensió del context organitzatiu, econòmic i legal en el qual es desenvolupa la seva feina (coneixement adequat del concepte d'empresa, del marc institucional i jurídic de l'empresa, d'organització i gestió de les empreses).
    • CT3.1 - Comprendre i explicar de manera raonada els conceptes econòmics bàsics, els objectius i els instruments de política econòmica i la seva influència en l'activitat econòmica.
    • CT3.2 - Conèixer i descriure els principals processos de les àrees funcionals de l'empresa i els vincles existents entre ells, que fan possibles la coordinació i la integració en un conjunt.
    • CT3.3 - Saber trobar i interpretar la informació bàsica que permet avaluar l'entorn econòmic de l'organització.
    • CT3.4 - Conèixer els conceptes financers bàsics que permeten valorar els costos i els beneficis d'un projecte o de diferents alternatives, fer el seguiment d'un pressupost, controlar els costos, etc.
    • CT3.5 - Identificar les possibilitats d'ús i els beneficis que pot aportar l'aplicació en les diferents tipologies de software empresarial i serveis TIC existents.
    • CT3.6 - Demostrar coneixement de la dimensió ètica a l'empresa: la responsabilitat social i corporativa en general i, en particular, les responsabilitats civils i professionals de l'enginyer en informàtica.
    • CT3.7 - Demostrar coneixement de la normativa i de la regulació de la informàtica en els àmbits nacional, europeu i internacional.
  • CT4 - Demostrar coneixement i capacitat d'aplicació dels procediments algorísmics bàsics de les tecnologies informàtiques per a dissenyar solucions a problemes, analitzant la idoneïtat i la complexitat dels algorismes
  • CT5 - Analitzar, dissenyar, construir i mantenir aplicacions de forma robusta, segura i eficient, triant el paradigma i els llenguatges de programació més adequats.
  • CT6 - Demostrar coneixement i comprensió del funcionament intern d'un computador i del funcionament de les comunicacions entre ordinadors.
  • CT7 - Avaluar i seleccionar plataformes de producció hardware i software per a l'execució d'aplicacions i de serveis informàtics.
  • CT8 - Planificar, concebre, desplegar i dirigir projectes, serveis i sistemes informàtics en tots els àmbits, liderar-ne la posada en marxa, la millora contínua i valorar-ne l'impacte econòmic i social.
    • CT8.1 - Identificar tecnologies actuals i emergents i avaluar si són aplicables, i en quina mesura, per a satisfer les necessitats dels usuaris.

Competències tècniques

  • CE1 - Utilitzar amb destresa els conceptes i mètodes matemàtics subjacents els problemes de la ciència i l'enginyeria de les dades.
  • CE2 - Ser capaç de programar solucions a problemes d'enginyeria: Dissenyar solucions algorítmiques eficients a un problema computacional donat, implementar-les en forma de programari robust, estructurat i mantenible, i comprovar la validesa de la solució.
  • CE3 - Analitzar fenòmens complexos mitjançant la probabilitat i l'estadística, i plantejar models d'aquests tipus en situacions concretes. Formular i resoldre problemes d'optimització matemàtica.
  • CE4 - Utilitzar els sistemes de computació actuals, inclosos els sistemes d'alt rendiment, per al procés de grans volums de dades des del coneixement de la seva estructura, funcionament i particularitats.
  • CE5 - Dissenyar i aplicar tècniques de processat de senyal, triant entre diferents eines tecnològiques, incloses les de visió artificial, de reconeixement del llenguatge parlat i de tractament de dades multimèdia.
  • CE6 - Construir o utilitzar sistemes de processat i comprensió del llenguatge escrit, integrant-lo en altres sistemes dirigits per les dades. Dissenyar sistemes de recerca d'informació textual o hipertextual i d'anàlisi de xarxes socials.
  • CE7 - Demostrar coneixement i capacitat d'aplicació de les eines necessàries per a l'emmagatzematge, el processament i l'accés a les dades.
  • CE8 - Capacitat de triar i emprar tècniques de modelització estadística i anàlisi de dades, avaluant la qualitat dels models, validant-los i interpretant-los.
  • CE9 - Capacitat de triar i emprar una varietat de tècniques d'aprenentatge automàtic i construir sistemes que les utilitzin per a la presa de decisions, fins i tot de forma autònoma.
  • CE10 - Visualització d'informació per facilitar l'exploració i anàlisi de dades, inclosa l'elecció de la representació adequada d'aquests i l'ús de tècniques de reducció de dimensionalitat.
  • CE11 - Dins el context corporatiu, entendre el procés d'innovació, ser capaç de proposar models i plans de negoci basats en explotació de les dades, analitzar-ne la viabilitat i ser capaç de comunicar-los de manera convincent.
  • CE12 - Aplicar les pràctiques del "project management" en la gestió integral del projecte d'enginyeria d'explotació de dades que l'alumne ha de realitzar, en les àrees d'abast, temps, econòmica i riscos.
  • CE13 - (Treball de final de grau) Planificar i concebre i dur a terme projectes de naturalesa professional en l'àmbit de l'enginyeria de les dades, ne la posada en marxa, la seva millora contínua i valorant el seu impacte econòmic i social. Defensar el projecte desenvolupat davant un tribunal universitari.

Específiques

  • CE1 - Desenvolupar algoritmes eficients fonamentats en el coneixement i comprensió de la teoria de la complexitat computacional i les principals estructures de dades, dins de l'àmbit de ciència de dades
  • CE2 - Aplicar els fonaments de la gestió i processament de dades en un problema de ciència de dades
  • CE3 - Aplicar mètodes d'integració de dades per donar solució a problemes de ciència de dades en entorns heterogenis
  • CE4 - Aplicar mètodes escalables d'emmagatzematge i processament paral·lel de dades, incloent-hi fluxos continus de dades, un cop identificats els més apropiats per a un problema de ciència de dades
  • CE5 - Modelar, dissenyar i implementar sistemes complexos de dades, incloent-hi la visualització de dades
  • CE6 - Dissenyar el procés de Ciència de Dades i aplicar metodologies científiques per a obtenir conclusions sobre poblacions i prendre decisions en conseqüència, a partir de dades estructurades o no estructurades i potencialment emmagatzemades en formats heterogenis.
  • CE7 - Identificar les limitacions imposades per la qualitat de dades en un problema de ciència de dades i aplicar tècniques per a disminuir el seu impacte
  • CE8 - Extreure informació de dades estructurades i no estructurades, tenint en compte la naturalesa multivariant de les mateixes.
  • CE9 - Aplicar mètodes adequats per a l'anàlisi d'altres tipus de formats, com ara processos i grafs, dins l'àmbit de ciència de dades
  • CE10 - Identificar els mètodes d'aprenentatge automàtic i modelització estadística a utilitzar per resoldre un problema específic de ciència de dades, i aplicar-los de forma rigorosa
  • CE11 - Analitzar i extreure coneixement d'informació no estructurada mitjançant tècniques de processament de llenguatge natural, mineria de textos i imatges
  • CE12 - Aplicar la ciència de dades en projectes multidisciplinaris per resoldre problemes en dominis nous o poc coneguts per la ciència de dades i que siguin econòmicament viables, socialment acceptables, i d'acord amb la legalitat vigent
  • CE13 - Identificar les principals amenaces en l'àmbit de l'ètica i la privacitat de dades en un projecte de ciència de dades (tant en l'aspecte de gestió com d'anàlisi de dades) i desenvolupar i implantar mesures adequades per esmorteïr aquestes amenaces.
  • CE14 - Portar a terme, presentar i defensar un exercici original realitzat individualment davant d'un tribunal universitari, consistent en un projecte d'enginyeria en l'àmbit de la ciència de dades en el qual se sintetitzen les competències adquirides en els ensenyaments

Competències Tècniques de cada especialitat

Especialitat sistemes d'informació

  • CSI2 - Integrar solucions de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, i processos empresarials per a satisfer les necessitats d'informació de les organitzacions, permetent que assoleixin els seus objectius de forma efectiva.
  • CSI3 - Determinar els requisits dels sistemes d'informació i comunicació d'una organització, atenent als aspectes de seguretat, compliment de la normativa i de la legislació vigent.
  • CSI4 - Participar activament en l'especificació, el disseny, la implementació i el manteniment dels sistemes d'informació i de comunicació.
  • CSI1 - Demostrar comprensió i aplicar els principis i les pràctiques de les organitzacions, de manera que puguin exercir d'enllaç entre les comunitats tècnica i de gestió d'una organització, i participar activament en la formació dels usuaris.

Especialitat enginyeria del software

  • CES1 - Desenvolupar, mantenir i avaluar serveis i sistemes software que satisfacin tots els requisits de l'usuari, que es comportin de forma fiable i eficient, que tinguin un desenvolupament i un manteniment assequible i que compleixin normes de qualitat aplicant les teories, els principis, els mètodes i les pràctiques d'Enginyeria del Software.
  • CES2 - Valorar les necessitats del client i especificar els requisits software per a satisfer aquestes necessitats, reconciliant objectius en conflicte mitjançant la cerca de compromisos acceptables, dintre de les limitacions derivades del cost, del temps, de l'existència de sistemes ja desenvolupats i de les organitzacions.
  • CES3 - Identificar i analitzar problemes; dissenyar, desenvolupar, implementar, verificar i documentar solucions software sobre la base d'un coneixement adient de les teories, dels models i de les tècniques actuals.

Especialitat tecnologies de la informació

  • CTI1 - Definir, planificar i gestionar la instal·lació de la infraestructura TIC de l'organització.
  • CTI2 - Garantir que els sistemes TIC d'una organització funcionen de manera adequada, són segurs i estan adequadament instal·lats, documentats, personalitzats, mantinguts, actualitzats i substituïts, i que les persones de l'organització reben un suport TIC correcte.
  • CTI3 - Dissenyar solucions que integrin tecnologies de hardware, software i comunicacions (i capacitat de desenvolupar solucions específiques de software de sistemes) per a sistemes distribuïts i dispositius de computació ubiqua.
  • CTI4 - Emprar metodologies centrades en l'usuari i l'organització per al desenvolupament, l'avaluació i la gestió d'aplicacions i sistemes basats en tecnologies de la informació que assegurin l'accessibilitat, l'ergonomia i la usabilitat dels sistemes.

Especialitat enginyeria de computadors

  • CEC1 - Dissenyar i construir sistemes digitals, incloent computadors, sistemes basats en microprocessadors i sistemes de comunicacions.
  • CEC2 - Analitzar i avaluar arquitectures de computadors incloent plataformes paral·leles i distribuïdes, i desenvolupar i optimitzar software per a aquestes plataformes.
  • CEC3 - Desenvolupar i analitzar hardware i software per a sistemes encastats i/o de molt baix consum.
  • CEC4 - Dissenyar, desplegar, administrar i gestionar xarxes de computadors, i gestionar la garantia i la seguretat dels sistemes informàtics.

Especialitat computació

  • CCO1 - Tenir un coneixement profund dels principis fonamentals i dels models de la computació i saber-los aplicar per a interpretar, seleccionar, valorar, modelar i crear nous conceptes, teories, usos i desenvolupaments tecnològics, relacionats amb la informàtica.
  • CCO2 - Desenvolupar de forma efectiva i eficient els algorismes i el software apropiats per a resoldre problemes complexos de computació.
  • CCO3 - Desenvolupar les solucions informàtiques que, considerant l'entorn d'execució i l'arquitectura del computador sobre el qual s'executen, aconsegueixin el millor rendiment.

Acadèmiques

  • CEA1 - Capacitat de comprendre els principis bàsics de funcionament de les tècniques principals dels Sistemes Multiagents, i saber utilitzar-les en l'entorn d'un sistema o servei intel·ligent.
  • CEA2 - Capacitat de comprendre els principis bàsics de funcionament de les tècniques principals de Planificació i Raonament Aproximat, i saber utilitzar-les en l'entorn d'un sistema o servei intel·ligent.
  • CEA3 - Capacitat de comprendre els principis bàsics de funcionament de les tècniques principals d'Aprenentatge Automàtic, i saber utilitzar-les en l'entorn d'un sistema o servei intel·ligent.
  • CEA4 - Capacitat de comprendre els principis bàsics de funcionament de les tècniques principals d'Intel·ligència Computacional, i saber utilitzar-les en l'entorn d'un sistema o servei intel·ligent.
  • CEA5 - Capacitat de comprendre els principis bàsics de funcionament de les tècniques de Processament del Llenguatge Natural, i saber utilitzar-les en l'entorn d'un sistema o servei intel·ligent.
  • CEA6 - Capacitat de comprendre els principis bàsics de funcionament de les tècniques de Visió Computacional, i saber utilitzar-les en l'entorn d'un sistema o servei intel·ligent.
  • CEA7 - Capacitat de comprendre la problemàtica, i les solucions als problemes en la pràctica professional de l'aplicació de la Intel·ligència Artificial en l'entorn empresarial i industrial.
  • CEA8 - Capacitat de realitzar investigació en noves tècniques, metodologies, arquitectures, serveis o sistemes en l'àrea de la Intel·ligència Artificial.
  • CEA9 - Capacitat de comprendre les tècniques avançades de Sistemes Multiagents, i saber dissenyar, implementar i aplicar aquestes tècniques en el desenvolupament d'aplicacions, serveis o sistemes intel·ligents.
  • CEA10 - Capacitat de comprendre les tècniques avançades d'Interacció Persona-Màquina, i saber dissenyar, implementar i aplicar aquestes tècniques en el desenvolupament d'aplicacions, serveis o sistemes intel·ligents.
  • CEA11 - Capacitat de comprendre les tècniques avançades d'Intel·ligència Computacional, i saber dissenyar, implementar i aplicar aquestes tècniques en el desenvolupament d'aplicacions, serveis o sistemes intel·ligents.
  • CEA12 - Capacitat de comprendre les tècniques avançades d'Enginyeria del Coneixement, Aprenentatge Automàtic i Sistemes de Suport a la Decisió, i saber dissenyar, implementar i aplicar aquestes tècniques en el desenvolupament d'aplicacions, serveis o sistemes intel·ligents.
  • CEA13 - Capacitat de comprendre les tècniques avançades de Modelització, Raonament i Resolució de problemes, i saber dissenyar, implementar i aplicar aquestes tècniques en el desenvolupament d'aplicacions, serveis o sistemes intel·ligents.
  • CEA14 - Capacitat de comprendre les tècniques avançades de Visió, Percepció i Robòtica, i saber dissenyar, implementar i aplicar aquestes tècniques en el desenvolupament d'aplicacions, serveis o sistemes intel·ligents.

Professionals

  • CEP1 - Capacitat de resoldre les necessitats d'anàlisi de la informació de les diferents organitzacions, tot identificant les fonts d'incertesa i variabilitat.
  • CEP2 - Capacitat de resoldre els problemes de presa de decisions de les diferents organitzacions, integrant eines intel·ligents.
  • CEP3 - Capacitat d'aplicació de les tècniques d'Intel·ligència Artificial en entorns tecnològics i industrials per a la millora de la qualitat i la productivitat.
  • CEP4 - Capacitat per dissenyar, redactar i presentar informes sobre projectes informaticos en l'area especifica d'Intel·ligència Artificial.
  • CEP5 - Capacitat de dissenyar noves eines informàtiques i noves tècniques d'Intel·ligència Artificial en l'exercici professional.
  • CEP6 - Capacitat d'assimilar i integrar els canvis de l'entorn econòmic, social i tecnològic als objectius i procediments del treball informàtic en sistemes intel·ligents.
  • CEP7 - Capacitat de respectar la normativa legal i la deontologia en l'exercici professional.
  • CEP8 - Capacitat de respectar l'entorn ambiental i dissenyar i desenvolupar sistemes intel·ligents sostenibles.

Direcció i gestió

  • CDG1 - Capacitat per a la integració de tecnologies, aplicacions, serveis i sistemes propis de l'Enginyeria Informàtica, amb caràcter generalista, i en contextos més amplis i multidisciplinaris.
  • CDG2 - Capacitat per a la planificació estratègica, elaboració, direcció, coordinació, y gestió tècnica i econòmica en els àmbits de l'enginyeria informàtica relacionats, entre d'altres, amb: sistemes, aplicacions, serveis, xarxes, infraestructures o instal·lacions informàtiques i centres o factories de desenvolupament de software, respectant l'adequat compliment dels criteris de qualitat i mediambientals i en entorns de treball multidisciplinaris.
  • CDG3 - Capacitat per a la direcció de projectes de recerca, desenvolupament i innovació, en empreses i centres tecnològics, amb garantia per la seguretat de les persones i béns, la qualitat final dels productes i la seva homologació.

Específiques

  • CTE1 - Capacitat per a modelar, dissenyar, definir l'arquitectura, implantar, gestionar, operar, administrar i mantenir aplicacions, xarxes, sistemes, serveis i continguts informàtics.
  • CTE2 - Capacitat de comprendre i saber aplicar el funcionament i organització d'Internet, les tecnologies i protocols de xarxes de nova generació, els models de components, software intermedi i serveis.
  • CTE3 - Capacitat per a assegurar, gestionar, auditar i certificar la qualitat dels desenvolupaments, processos, sistemes, serveis, aplicacions i productes informàtics.
  • CTE4 - Capacitat per a dissenyar, desenvolupar, gestionar i avaluar mecanismes de certificació i garantia de seguretat en el tractament i accés a la informació en un sistema de processament local o distribuït.
  • CTE5 - Capacitat per a analitzar les necessitats d'informació que es plantegen en un entorn i portar a terme en totes les seves etapes el procés de construcció d'un sistema d'informació.
  • CTE6 - Capacitat per a dissenyar i avaluar sistemes operatius i servidors, i aplicacions i sistemes basats en computació distribuïda.
  • CTE7 - Capacitat per a comprendre i poder aplicar coneixements avançats de computació d'altes prestacions i mètodes numèrics o computacionals a problemes d'enginyeria.
  • CTE8 - Capacitat de dissenyar i desenvolupar sistemes, aplicacions i serveis informàtics en sistemes encastats i ubics.
  • CTE9 - Capatitat per a aplicar mètodes matemàtics, estadístics i d'intel·ligència artificial per a modelar, dissenyar i desenvolupar aplicacions, serveis, sistemes intel·ligents i sistemes basats en el coneixement.
  • CTE10 - Capacitat per a utilitzar i desenvolupar metodologies, mètodes, tècniques, programes d'ús específic, normes i estàndards de computació gràfica.
  • CTE11 - Capacitat per a conceptualitzar, dissenyar, desenvolupar i avaluar la interacció persona-ordinador de productes, sistemes, aplicacions i serveis informàtics.
  • CTE12 - Capacitat per a la creació i explotació d'entorns virtuals, i per a la creació, gestió i distribució de continguts multimèdia.

Gràfics i realitat virtual

  • CEE1.1 - Capacitat de comprendre i saber aplicar les tecnologies actuals i les que en el futur es facin servir per al disseny i avaluació d'aplicacions gràfiques interactives en tres dimensions, tant quan prevalgui la qualitat d'imatge com quan ho faci la interactivitat o la velocitat, així com comprendre els compromisos inherents i les raons que els ocasionen.
  • CEE1.2 - Capacitat de comprendre i saber aplicar les tecnologies actuals i les que en el futur es facin servir per a l'avaluació, implementació i explotació d'entorns de realitat virtual i/o augmentada, i d'interfícies d'usuari 3D basades en dispositius d'interacció natural.
  • CEE1.3 - Capacitat d'integrar les tecnologies esmentades en les competències CEE1.1 i CEE1.2 amb altres tecnologies de tractament digital de la informació per construir noves aplicacions; així com efectuar contribucions significatives en equips multidisciplinaris que facin servir la informàtica gràfica.

Xarxes de computadors i sistemes distribuïts

  • CEE2.1 - Capacitat per a entendre els models, problemes i algoritmes relacionats amb els sistemes distribuïts, així com poder dissenyar i avaluar algoritmes i sistemes que tractin la problemàtica de la distribució i ofereixin serveis distribuïts.
  • CEE2.2 - Capacitat d'entendre els models, problemes i algoritmes relacionats amb les xarxes de computadors, així com poder dissenyar i avaluar algoritmes, protocols i sistemes que tractin la problemàtica de la xarxes de comunicació entre computadors.
  • CEE2.3 - Capacitat d'entendre els models, problemes i eines matemàtiques que permeten analitzar, dissenyar i avaluar xarxes de computadors i sistemes distribuïts.

Computació avançada

  • CEE3.1 - Capacitat per a identificar barreres computacionals i analitzar la complexitat de problemes computacionals en diversos àmbits de la ciència i la tecnologia; així com per representar problemes d'alta complexitat en estructures matemàtiques que puguin ser tractades eficientment amb esquemes algorítmics.
  • CEE3.2 - Capacitat per utilitzar un espectre ampli i variat de recursos algorítmics per resoldre problemes d'alta dificultat algorísmica.
  • CEE3.3 - Capacitat per entendre les necessitats computacionals de problemes de disciplines diferents de la informàtica i efectuar contribucions significatives en equips multidisciplinaris que facin servir la computació.

Computació d'altes prestacions

  • CEE4.1 - Capacitat d'analitzar, avaluar i dissenyar computadors i proposar noves tècniques de millora en la seva arquitectura.
  • CEE4.2 - Capacitat d'analitzar, avaluar, dissenyar i optimitzar programari considerant l'arquitectura i de proposar noves tècniques d'optimització.
  • CEE4.3 - Capacitat d'analitzar, avaluar, dissenyar i administrar programari de sistema en entorns de supercomputació.

Enginyeria de serveis

  • CEE5.1 - Capacitat per participar en projectes de millora o creació de sistemes de serveis, aportant especialment: a) propostes d'innovació i recerca basades en nous usos i desenvolupaments de les tecnologies de la informació b) l'aplicació dels principis de l'enginyeria del programari i les bases de dades en el desenvolupament dels sistemes d'informació que siguin més adequats, c) la determinació, instal·lació i gestió de la infraestructura/plataforma informàtica necessària per al funcionament eficient dels sistemes de servei.
  • CEE5.2 - Capacitat per aplicar els coneixements obtinguts en sistemes de servei de qualsevol tipus, estant familiaritzat amb alguns d'ells, i amb coneixement profund dels sistemes de comerç electrònic i les seves extensions (eBusiness, eOrganization, eGovernment, etc.).
  • CEE5.3 - Capacitat per treballar en equips interdisciplinaris d'enginyeria de serveis i, disposant de l'experiència de domini necessària, capacitat per a treballar autònomament en sistemes de serveis concrets.

Específiques comunes

  • CEC1 - Capacitat per aplicar el mètode científic en l'estudi i anàlisi de fenòmens i sistemes en qualsevol àmbit de la Informàtica, així com en la concepció, disseny i implantació de solucions informàtiques innovadores i originals.
  • CEC2 - Capacitat per al modelatge matemàtic, càlcul i disseny experimental en centres tecnològics i d'enginyeria d'empresa, particularment en tasques de recerca i innovació en tots els àmbits de la Informàtica.
  • CEC3 - Capacitat per aplicar solucions innovadores i realitzar avanços en el coneixement que explotin els nous paradigmes de la Informàtica, particularment en entorns distribuïts.

Competències Tècniques Generals

Genèriques

  • CG1 - Identificar i aplicar els mètodes i processos de gestió de dades més adequats per gestionar el cicle de vida de les dades, incloent-hi dades estructurades i no estructurades
  • CG2 - Identificar i aplicar mètodes d'anàlisi, extracció de coneixement i visualització de dades recollides en formats molt diferents
  • CG3 - Definir, dissenyar i implementar sistemes complexos que cobreixin totes les fases en projectes de ciència de dades
  • CG4 - Dissenyar i posar en marxa projectes de ciència de dades en dominis específics de forma innovadora
  • CG5 - Poder recórrer a coneixements fonamentals i metodologies de treball sòlides adquirits durant els estudis per adaptar-se als nous escenaris tecnològics del futur.
  • CG6 - Capacitat per a la direcció general, direcció tècnica i direcció de projectes de recerca, desenvolupament i innovació en empreses i centres tecnològics, en l'àmbit de l'Enginyeria en Informàtica.
  • CG7 - Capacitat per a la posada en marxa, direcció i gestió de processos de fabricació d'equips informàtics, amb garantia de la seguretat per a les persones i béns, la qualitat final dels productes i la seva homologació
  • CG8 - Capacitat per a l'aplicació dels coneixements adquirits i de resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contexts més amplis i multidisciplinaris, essent capaços d'integrar aquests coneixements.
  • CG9 - Capacitat per a comprendre i aplicar la responsabilitat ètica, la legislació i la deontologia professional de l'activitat de la professió d'Enginyer en Informàtica
  • CG10 - Capacitat per a aplicar els principis de l'economia i de la gestió de recursos humans i projectes, així com la legislació, regulació i normalització de la Informàtica

Objectius

  1. L 'alumne ha d'adquirir un raonament crític que li permiti esbrinar quina seria la millor política econòmica davant d'una situació adversa, o no, en un sistema econòmic i, a la vegada, entendre el perquè hem arribat a aquesta situació crítica.
    Competències relacionades: G1.1, CT3.1, CT3.3,
  2. L'alumne ha de ser capaç de demostrar coneixement general del concepte d'empresa i d'organització i del rol de l'empresari, i classificar una organització empresarial segons els diferents criteris, en especial, saber identificar les formes jurídiques més adients.
    Competències relacionades: G1.1, CT3.2,
  3. L'alumne ha de conèixer el funcionament de la empresa com a sistema, els diferents subsistemes o àrees funcionals, i els seus objectius i identificar els models d'organització aplicables.
    Competències relacionades: G1.1, CT3.2,
  4. L'alumne ha de ser capaç d'identificar quins tipus d'aplicacions empresarials i serveis TIC pot aplicar una organització donats uns determinats objectius a aconseguir amb el seu ús.
    Competències relacionades: CT8.1, CT3.5, CT2.3,
  5. L'alumne ha de demostrar conèixer les dimensions del procés de direcció: influència, estratègia, planificació, organització, direcció de persones, control i decisió.
    Competències relacionades: G1.1, CT3.2,
  6. L'alumne ha de ser capaç d'identificar els interessos dels principals stakeholders de les organitzacions i conèixer els principis de bon govern i responsabilitat social corporativa.
    Competències relacionades: CT3.6, CT2.3,
  7. L'alumne ha de ser capaç d'entendre la importància i els objectius de la gestió dels recursos humans per a les empreses i demostrar coneixements bàsics dels principals processos en aquesta àrea.
    Competències relacionades: G1.1, CT3.2,
  8. L'alumne ha de ser capaç d'entendre la importància i els objectius de la gestió financera a les empreses i demostrar coneixement bàsic dels principals processos en aquesta àrea, en especial, la comptabilitat, l'anàlisi del cicle curt -explotació- i del cicle llarg -inversió- i les fonts de finançament adients.
    Competències relacionades: G1.1, CT3.2, CT3.4,
  9. L'alumne ha de ser capaç de aplicar els conceptes financers bàsics per analitzar la viabilitat econòmica d'un projecte, analitzar econòmicament les diferents alternatives d'una decisió i fer el control d'un pressupost.
    Competències relacionades: G1.1, CT3.4,
  10. L'alumne ha de ser capaç d'entendre els principals conceptes comercials com ara mercat, demanda, competència, comportament del client i els principals mètodes per el seu estudi.
    Competències relacionades: G1.1, CT3.2,
  11. L'alumne ha de ser capaç de demostrar coneixements bàsics dels instruments de marketing i la seva utilització per definir el marketing-mix.
    Competències relacionades: G1.1, CT3.2,
  12. L'alumne ha de ser capaç de demostrar coneixements bàsics del principals objectius de la direcció d'operacions i de los principals processos en aquesta àrea.
    Competències relacionades: G1.1, CT3.2,
  13. L'alumne ha de ser capaç d'entendre el paper que els diners juguen en qualsevol sistema econòmic, distingir quines son les principals variables que determinen el bon funcionament d'un sistema monetari i esbrinar què succeeix quan aquestes condicions es trenquen.


    Competències relacionades: CT3.1, CT3.3,
  14. L'alumne ha de ser capaç d'identificar quins aspectes d'un procés empresarial es veuen afectats i cóm per les principals legislacions que regulen l'ús de les TIC a les organitzacions.
    Competències relacionades: CT3.7,
  15. L'alumne ha de ser capaç d'entendre i formular els principals conceptes de comptabilitat nacional, saber interpretar i ser crític amb els indicadors econòmics, saber buscar informació rigorosa sobre aquests i saber de les relacions entre les principals variables econòmiques.
    Competències relacionades: CT3.1, CT3.3,
  16. L'alumne ha d'entendre el paper que l'Estat juga en un sistema econòmic, conèixer les pautes per les que es regeix un sistema fiscal, les característiques dels principals impostos de l'economia espanyola i del sistema fiscal espanyol en general, i familiaritzar-se amb els conceptes de pressupost de l'Estat, dèficit públic i Deute Públic.


    Competències relacionades: CT3.1, CT3.3,
  17. L'alumne ha de ser capaç de formular, entendre i comparar les principals doctrines de política econòmica, saber del seu origen i evolució, i conèixer les implicacions de l' aplicació o no de les tesis que defenen.
    Competències relacionades: CT3.1, CT3.3,
  18. L'alumne ha de ser capaç de formular la definició d'alguns conceptes econòmics bàsics; distingir entre els instruments i els objectius de política econòmica, a la vegada que familiaritzar-se amb la subjectivitat d'aquesta disciplina.

    Competències relacionades: CT3.1, CT3.3,

Continguts

  1. PART 1 - ECONOMIA
  2. 1.1 CONCEPTES ECONÒMICS BÀSICS
    En aquest tema s'introdueix a l'alumne en el món de l'economia i de la política econòmica, a través de definicions de conceptes, així com inflació, recessió, atur, població activa, tipus d'inflació, i de l'anàlisi dels principals objectius de la política econòmica, tals com el creixement econòmic, l'estabilitat de preus, l'eficiència, la distribucio equitativa de la renda, la plena ocupació, etc.
  3. 1.2 ESPECIALITZACIÓ, INTERCANVI I DINER
    En aquest tema s'estudia com l'especialització genera eficiència i provoca la necessitat de l'intercanvi. Quan l'intercanvi és necessari, el bescanvi esdevé ineficient i apareix el diner.S'estudia el paper que els diners juguen en qualsevol sistema econòmic, distingint quines son les principals variables que determinen el bon funcionament d'un sistema monetari i es reflexiona sobre què succeeix quan aquestes condicions es trenquen.
  4. 1.3 ELS IMPOSTOS A ESPANYA
    Aquest tema tracta del paper que l'Estat juga en un sistema econòmic, estudiant les pautes per les que es regeix un sistema fiscal, les característiques dels principals impostos de l'economia espanyola i del sistema fiscal espanyol en general, i ens introdueix en conceptes com pressupost de l'Estat, dèficit públic i Deute Públic.

  5. 1.4 LA MEDICIÓ DEL PIB
    Aquest tema ens explica com es mesura i compara la riquesa, el benestar i el desenvolupament dels països i com han anat evolucionant els ratis per comparar els paísos, a la vegada que ens dona eines per saber interpretar i ser crític amb els indicadors econòmics. Acaba fent una reflexió sobre la importància de l'economia submergida.
  6. 1.5 INTRODUCCIÓ A LA POLÍTICA FISCAL I A LA POLÍTICA MONETÀRIA
    Aquest tema ens introdueix en el concepte del cicle econòmic, fa un repàs per l'història de les dues grans escoles de pensament econòmic en el món occidental: l'escola no intervencionista -o els clàssics- i l'escola intervencionista -o keynesians-. A través de l'anàlisi del crack de 1929, ens apropa a la comprensió del funcionament dels mercats bursàtils i als punts comuns i divergents en les tesis de les dues escoles.
  7. 1.6 LA POLÍTICA FISCAL
    Aquest tema ens introdueix al pensament keynesià. Keynes rebutja les tesis clàssiques de no intervenció a l'economia. Keynes defèn que en èpoques de crisis econòmica l'Estat té la capacitat i la responsabilitat d'intervenir en l'economia, a través de la política fiscal. Crearà un model a on demostrarà que l'economia pot estar en equilibri amb una situació d'atur massiu i ens explicarà que l'Estat, a través de la política fiscal, augmentant la despesa pública o disminuint els impostos, pot catalitzar de nou el creixement econòmic.
  8. 1.6 BIS ANNEX A LA POLÍTICA FISCAL: LA CORBA DE PHILLIPS
    En aquest annex, Phillips analitza empíricament les tesis keynesianes. Intenta demostrar, que el món, empíricament és keynesià. Veurem, també, com a partir dels anys 70, del segle passat, el món va deixar d'esser keynesià.
  9. 1.7 LA POLÍTICA MONETÀRIA
    Aquest tema fa un anàlisis del pensament monetarista i del funcionament de la política monetària. Els monetaristes, com hereus del pensament clássic, pensen que l'Estat no ha d'intervenir a l'activitat econòmica. Defensen, en tot cas, l'us de la política monetària. La política monetària és una política econòmica que fa servir la quantitat de diners com a variable de control per assegurar i mantenir l'estabilitat econòmica. Estudiarem quins son els instruments que disposem per injectar o treure diners d'un sistema econòmic.
  10. PART 2- EMPRESA
  11. 2.1 INTRODUCCIÓ A L'EMPRESA
    Introducció al concepte de empresa i al rol de l'empresari. Criteris de classificació de les diferents tipologies d'empreses, formes jurídiques i empresa familiar. Descripció de l'empresa com a sistema, dels seus subsistemes i dels models i els criteris bàsics d'organització.
  12. 2.2 DIRECCIÓ, EMPRENEDORIA I INTRA-EMPRENEDORIA
    Presentació de les dimensions del procés de direcció: influència, estratègia, planificació, organització, direcció de persones, control i decisió. Explicitar la dimensió ètica de la empresa i la seva relació amb la gestió de la influència amb els stakeholders. Emprenedòria i intra-emprenedòria: contextualització, Model de Porter i Business Canvas
  13. 2.3 RECURSOS HUMANS
    Descripció de la importància i objectius de l'àrea de Recursos Humans, així com dels principals processos d'aquesta àrea funcional.
  14. 2.4 FINANCES
    Descripció dels objectius de l'àrea de Finances, així com dels principals processos d'aquesta àrea funcional a curt i llarg termini i de les fonts de finançament. Descripció de la comptabilitat com a sistema de informació i com a procés i del conceptes comptables bàsics per analitzar la viabilitat econòmica d'un projecte, l'impacte econòmic d'una decisió i fer el control d'un pressupost.
  15. 2.5 COMERCIAL I MARKETING
    Descripció dels objectius de l'àrea Comercial i Marketing, així com dels principals conceptes com ara mercat, demanda, competència, comportament del client i dels principals mètodes per el seu estudi, com l'investigació de mercats. Descripció dels instruments de marketing i la seva utilització per definir el marketing-mix.
  16. 2.6 OPERACIONS
    Descripció dels objectius de l'àrea d'Operacions, així com dels principals processos d'aquesta àrea funcional.

Activitats

Activitat Acte avaluatiu


Tema 1.1: "Conceptes econòmics bàsics"

L'alumne, a més de participar activament a les classes, haurà de preparar els casos, llegir els articles proposats i anar treballant les "Pràctiques d'estudi continuat" (PECs).
  • Aprenentatge autònom: Estudiar el material que s'indica pels continguts associats i realitzar la PEC corresponent
Objectius: 18
Continguts:
Teoria
6h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
8h

Tema 1.2: "Especialització, Intercanvi i Diner"

L'estudiant haurà de llegir i preparar la discussió-debat de tres casos, que l'ajudaran a introduïr-se en el món del diner.
  • Aprenentatge autònom: Estudiar el material que s'indica pels contingut associats i realitzar la PEC corresponent
Objectius: 13
Continguts:
Teoria
2h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
3.5h

Pràctica d'Estudi Continuat 1

Consisteix en la resposta a una sèrie de preguntes que fan referència als temes 1.1 i 1.2, i a "n" articles del document "lectures d'economia". Aquesta pràctica es pot treballar en grup però s'entrega individualment. En aquest acte avaluatiu només es té en compte l'entrega individual de la PEC.
Objectius: 18 13
Setmana: 2 (Fora d'horari lectiu)
Tipus: examen de problemes
Teoria
0h
Problemes
0.5h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
3h

Debat i Control sobre la Pràctica d'Estudi Continuat 1

Consisteix en un debat-control sobre la matèria dels temes 1.1 i 1.2, on només son avaluats els alumnes que hi participen.
Objectius: 18 13
Setmana: 3 (Fora d'horari lectiu)
Tipus: examen de problemes
Teoria
0h
Problemes
2h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
0h

Tema 1.3: "Els impostos a Espanya"

L'alumne ha de visionar un vídeo sobre el tema 1.3, llegir els apunts i articles relacionats amb el tema i participar activament a les classes.
  • Aprenentatge autònom: Estudiar el material que s'indica pels contingut associats i realitzar la PEC corresponent
Objectius: 16
Continguts:
Teoria
3h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
5h

Tema 1.4: "La medició del PIB"

A través de l'estudi d'aquest tema 1.4 i l'assistència activa a classe i la realització de la PEC2, l'alumne aprendrà sobre la relativitat de les dades econòmiques i sobre els índexs de mesura del benestar dels països.
  • Aprenentatge autònom: Estudiar el material que s'indica pels contingut associats i realitzar la PEC corresponent
Objectius: 15
Continguts:
Teoria
3h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
5h

Pràctica d'Estudi Continuat 2

Consisteix en la resposta a una sèrie de preguntes que fan referència als temes 1.3 i 1.4, i a "n" articles del document "lectures d'economia". Aquesta pràctica es pot treballar en grup però s'entrega individualment. En aquest acte avaluatiu només es té en compte l'entrega individual de la PEC.
Objectius: 16 15
Setmana: 3
Tipus: examen de problemes
Teoria
0h
Problemes
0.5h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
3h

Debat i Control sobre la Pràctica d'Estudi Continuat 2

Consisteix en un debat-control sobre la matèria dels temes 1.3 i 1.4, on només son avaluats els alumnes que hi participen.
Objectius: 16 15
Setmana: 5
Tipus: examen de problemes
Teoria
0h
Problemes
2h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
0h

Tema 1.5: "Introducció a la política Fiscal i a la política monetària"

L'estudiant, amb l'estudi dels apunts i les "Lectures d'economia", juntament amb la participació activa a classe, haurà d'assimilar els principals punts dels dos principals pensaments econòmics: keynesià i clàssic. A més, haurà de comprendre el perquè de la necessitat o no de que l'Estat intervingui en l'activitat econòmica.
  • Aprenentatge autònom: Estudiar el material que s'indica pels contingut associats i realitzar la PEC corresponent
Objectius: 17
Continguts:
Teoria
4h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
7h

Tema 1.6: "Política Fiscal"

L'alumne, mitjançant les explicacions del professor a classe, els apunts, les lectures proposades i la realització de la PEC 3, haurà d'assimilar els principals instruments de la política fiscal keynesiana.
  • Aprenentatge autònom: Estudiar el material que s'indica pels contingut associats i realitzar la PEC corresponent
Objectius: 17 1
Continguts:
Teoria
4h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
4h

Tema 1.7: "Política Monetària"

L'alumne, mitjançant les explicacions del professor a classe, els apunts, les lectures proposades, la realització de la PEC 3 i el treball sobre un simulador de política econòmica, haurà d'assimilar els principals instruments de la política monetària.
  • Aprenentatge autònom: Estudiar el material que s'indica pels contingut associats i realitzar la PEC corresponent
Objectius: 13 17 1
Continguts:
Teoria
2h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
3h

Pràctica d'Estudi Continuat 3

Consisteix en la resposta a una sèrie de preguntes que fan referència als temes 1.5, 1.6 i 1.7, i a diversos articles del document "lectures d'economia". Aquesta pràctica es pot treballar en grup però s'entrega individualment. En aquest acte avaluatiu només es té en compte l'entrega individual de la PEC.
Objectius: 13 17 1
Setmana: 7
Tipus: examen de problemes
Teoria
0h
Problemes
0.5h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
4h

Debate y Control sobre la Pràcrtica d'Estudi Continuat 3

Consisteix en un debat-control sobre la matèria dels temes 1.5, 1.6 i 1.7, on només son avaluats els alumnes que hi participen.
Objectius: 13 17 1
Setmana: 7
Tipus: examen de problemes
Teoria
0h
Problemes
2h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
0h

Tema 2.1 "Introducció a l'Empresa"

L'alumne, a més de participar activament a les classes, haurà de llegir, visualitzar o treballar els materials docents proposats i anar preparant les "Pràctiques d'estudi continuat" (PECs).
  • Teoria: Exposició contingut "Introducció a l'Empresa"
  • Aprenentatge autònom: Estudiar el material que s'indica per als contingut associats i realitzar la PEC corresponent
Objectius: 2 3 4 14
Continguts:
Teoria
2.5h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
3.5h

Tema 2.2 "Direcció, Emprenedoria i Intra-Emprenedoria"

L'alumne, a més de participar activament a les classes, haurà de llegir, visualitzar o treballar els materials docents proposats i anar preparant les "Pràctiques d'estudi continuat" (PECs).
  • Teoria: Desenvolupament contingut "Direcció"
  • Aprenentatge autònom: Estudiar el material que s'indica per als contingut associats i realitzar la PEC corresponent
Objectius: 5 6
Continguts:
Teoria
2.5h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
6h

Tema 2.3 "Recursos Humans"

L'alumne, a més de participar activament a les classes, haurà de llegir, visualitzar o treballar els materials docents proposats i anar preparant les "Pràctiques d'estudi continuat" (PECs).
  • Teoria: Desenvolupament contingut "Recursos Humans"
  • Aprenentatge autònom: Estudiar el material que s'indica per als contingut associats i realitzar la PEC corresponent
Objectius: 7
Continguts:
Teoria
2h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
3h

Pràctica d'Estudi Continuat 4

Consisteix en l'estudi dels materials docents que fan referència als temes 2.1, 2.2 i 2.3 i en la resposta a diverses preguntes d'aquests temes aplicades al cas Quick & Fresh. Aquesta pràctica es pot treballar en grup però s'entrega individualment. En aquest acte avaluatiu només es té en compte l'entrega individual de la PEC.
Objectius: 2 3 4 5 6 7 14
Setmana: 8
Tipus: examen de problemes
Teoria
0h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
2h

Debat i Control sobre la Pràctica d'Estudi Continuat 4

Consisteix en una sessió de preguntes y debate sobre la matèria dels temes 2.1, 2.2 i 2.3 i sobre les qüestions del cas Quick & Fresh, on només son avaluats els alumnes que són preguntats o que hi participen.
Objectius: 2 3 4 5 6 7 14
Setmana: 9
Tipus: examen de problemes
Teoria
0h
Problemes
2h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
0h

Tema 2.4 "Finances"

L'alumne, a més de participar activament a les classes, haurà de llegir, visualitzar o treballar els materials docents proposats i anar preparant les "Pràctiques d'estudi continuat" (PECs).
  • Teoria: Desenvolupament contingut "Finances"
  • Problemes: Desenvolupament contingut "Finances"
  • Aprenentatge autònom: Estudiar el material que s'indica per als contingut associats i realitzar la PEC corresponent
Objectius: 8 9
Continguts:
Teoria
8h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
12h

Pràctica d'Estudi Continuat 5

Consisteix en l'estudi dels materials docents que fan referència al tema 2.4 i en la resposta a diverses preguntes d'aquest tema aplicades al cas Quick & Fresh. Aquesta pràctica es pot treballar en grup però s'entrega individualment. En aquest acte avaluatiu només es té en compte l'entrega individual de la PEC.
Objectius: 8 9
Setmana: 11
Tipus: examen de problemes
Teoria
0h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
3.5h

Debate y Control sobre la Pràctica d'Estudi Continuat 5

Consisteix en una sessió de debat i preguntes sobre la matèria del tema 2.4 i sobre les qüestions del cas Quick & Fresh, on només son avaluats els alumnes que són preguntats o que hi participen.
Objectius: 8 9
Setmana: 12
Tipus: examen de problemes
Teoria
0h
Problemes
2h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
0h

Tema 2.5 "Comercial i Marketing"

L'alumne, a més de participar activament a les classes, haurà de llegir, visualitzar o treballar els materials docents proposats i anar preparant les "Pràctiques d'estudi continuat" (PECs).
  • Teoria: Desenvolupament contingut "Comercial i Marketing"
  • Aprenentatge autònom: Estudiar el material que s'indica per als contingut associats i realitzar la PEC corresponent
Objectius: 10 11
Continguts:
Teoria
4h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
6h

Tema 2.6 "Operacions"

L'alumne, a més de participar activament a les classes, haurà de llegir, visualitzar o treballar els materials docents proposats i anar preparant les "Pràctiques d'estudi continuat" (PECs).
  • Teoria: Desenvolupament contingut "Producció"
  • Aprenentatge autònom: Estudiar el material que s'indica per als contingut associats i realitzar la PEC corresponent
Objectius: 12
Continguts:
Teoria
2h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
2h

Pràctica d'Estudi Continuat 6

Consisteix en l'estudi dels materials docents que fan referència als temes 2.5 i 2.6 i en la resposta a diverses preguntes d'aquests temes aplicades al cas Munich. Aquesta pràctica es pot treballar en grup però s'entrega individualment. En aquest acte avaluatiu només es té en compte l'entrega individual de la PEC.
Objectius: 10 11 12
Setmana: 13
Tipus: examen de problemes
Teoria
0h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
2h

Control i debat sobre la Pràctica d'Estudi Continuat 6

Consisteix en una sessió de debat i preguntes sobre la matèria dels temes 2.5 i 2.6 i sobre les qüestions del cas Munich, on només son avaluats els alumnes que són preguntats o que hi participen.
Objectius: 10 11 12
Setmana: 14
Tipus: examen de problemes
Teoria
0h
Problemes
2h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
0h
Aprenentatge autònom
0h

Conferències i debats

Conferències i debats

Teoria
0h
Problemes
0h
Laboratori
0h
Aprenentatge dirigit
6h
Aprenentatge autònom
0h

Metodologia docent

És una combinació de classes magistrals, lectura de documentació diversa, elaboració d'unes pràctiques d'estudi continuat (PECs) i sessions de debat-control on es discuteix i s'avalua la matèria feta fins aquell moment.

Cada tema va acompanyat d'explicacions del professor i documentació vària a llegir i treballar; entre aquesta documentació hi ha apunts, vídeos, lectures, casos, articles de premsa econòmica i, el que anomenem, les pràctiques d'estudi continuat (PECs). L'estudiant realitza les PECs en grup, o no, fora de l'horari de classe i les ha d'entregar, individualment, a través del Racó de l'assignatura, abans d'una data determinada.

Al llarg del curs hi ha 6 sessions de debat-control on els estudiants poden exposar els seus dubtes i reflexions sobre la matèria vista fins al moment, i el professor pot preguntar, oralment o per escrit, sobre aquesta i sobre les PECs. A cada sessió només son avaluats, òbviament, aquells estudiants que participen per iniciativa pròpia o aquells que son preguntats, directament, pel professor. Les entregues de les PECs i les respostes a les “preguntes directes” seran determinants per obtenir la nota de l'assignatura. La participació voluntària només podrà millorar la nota; és a dir, mai afectarà negativament a la nota final. Ara bé, l'absència de “participació voluntària” sí ho farà.

El professor, informant prèviament als estudiants, pot dedicar una estona a fer preguntes durant qualsevol sessió de classe teòrica que seran avaluades com a “preguntes directes”.

Mètode d'avaluació

Els elements d'avaluació son els següents:

. PEC1 Prova d'estudi continuat 1
. PEC2 Prova d'estudi continuat 2
. PEC3 Prova d'estudi continuat 3
. PEC4 Prova d'estudi continuat 4
. PEC5 Prova d'estudi continuat 5
. PEC6 Prova d'estudi continuat 6

Sistema d'Avaluació Continuada (14 setmanes)

Nota Avaluació Continuada:

(NAC) = (1/6)PEC1+(1/6)PEC2+(1/6)PEC3+(1/6)PEC4+(1/6)PEC5+(1/6)PEC6

Les PECs consisteixen en l'elaboració d'unes pràctiques fora de classe i en la resposta a una sèrie de preguntes a classe sobre la pràctica feta i la matèria vista fins aquell moment. Per respondre a les preguntes s'ha d'haver entregat la pràctica. No lliurar la pràctica a temps suposa una penalització d'1 punt sobre 10 a la nota del control de la PEC.

Nota Competència Transversal Esperit emprenedor i Innovació (nivell 1)
--------------------------------------------------------------------------------------------
La nota de la competència transversal serà una ponderació de la nota obtinguda en la segona part de l'assignatura (part d'empresa), que és traduirà de la següent manera:

NCT = Nota Competència Transversal = (1/3)PEC4+(1/3)PEC5+(1/3)PEC6
. A en el cas de NCT >= 8,5
. B en el cas de NCT >= 6,5 < 8,5
. C en el cas de NCT >= 5 < 6,5
. D en el cas de NCT < 5

Bibliografia

Bàsica:

Web links

Capacitats prèvies

En principi, el desenvolupament d'aquesta assignatura no requereix de capacitats prèvies.